De essentie van geluk

Geluk is onderzocht. De laatste jaren is de positieve psychologie sterk in opkomst. Deze stroming binnen de reguliere psychologie focust niet op neuroses en ziektebeelden, maar op menselijke kracht, welzijn en geluk.

Ligt de focus van de traditionele psychologie meer op het herstellen van negatief naar normaal, de focus van de positieve psychologie ligt op het groeien van normaal naar excellent.

Uit diverse onderzoeken (de bronnenlijst is te lang om hier te vermelden) naar het fenomeen geluk komt het volgende naar boven:

1. Op een schaal van 0 (niet gelukkig) tot 10 (zeer gelukkig) blijkt dat de gemiddelde persoon op een 6.75 zit en dus gemiddeld gelukkig is.
2. Tevredenheid met het leven neemt toe naarmate mensen ouder worden. Het blijkt ook dat gelukkige mensen over het algemeen langer leven.
3. Er is geen verband tussen geluk en intelligentie gevonden.

4. Gelukkige mensen zijn over het algemeen extravert, optimistisch, hebben veel zelfvertrouwen en geloven dat ze controle hebben over hun leven.
5. Deze factoren zijn voor ongeveer 50% genetisch bepaald. Dat wil zeggen dat 50% van iemands geluk te beïnvloeden is.
6. Getrouwde mensen zijn gelukkiger dan niet-getrouwde mensen. Maar tegelijkertijd zijn degenen die niet gelukkig zijn in hun relatie minder gelukkig dan degenen die single of gescheiden zijn.

7. Goede relaties met vrienden en familie is een belangrijke bijdrage aan geluk. De diepte van de relatie is belangrijker dan het aantal vrienden of familieleden.
8. Religie c.q. spiritualiteit dragen bij aan geluk.
9. Leven in een arm land heeft een negatief effect op geluk. Toch stijgt de mate van geluk niet evenredig met een stijging in inkomen.

10. Er is geen verband gevonden tussen klimaat en geluk. Met andere woorden, het weer heeft geen blijvende invloed op geluk.
11. Regelmatige beweging heeft een bewezen effect op persoonlijk geluk.
12. Werkende mensen zijn het gelukkigst als ze een zekere mate van vrijheid hebben, uitgedaagd worden en hun talenten in kunnen zetten.

13. In Westerse landen heeft het opleidingsniveau invloed op geluk, maar deze invloed is veel kleiner dan in armere landen.
14. Het werken aan persoonlijke doelen maakt mensen gelukkig. Het ontbreken van doelen heeft een negatief effect op geluk.
15. Rust, goede voeding en ontspanning hebben een positief effect op geluk.

16. Het aanschaffen van materiële producten maakt op korte termijn gelukkiger, maar heeft geen langetermijneffect.
17. Positieve en negatieve ervaringen hebben direct invloed op geluk, maar over het algemeen keert iemand na verloop van tijd weer terug naar het normale niveau van geluk.
18. Geluk wordt beïnvloed door hoe we onszelf zien in vergelijking met anderen. Komen we beter uit die vergelijking, dan heeft het een positief effect op ons geluk.

19. Succes heeft een klein positief effect op geluk. Verlies of mislukking hebben een groot negatief effect op geluk. Met andere woorden, we reageren intenser op verlies dan op succes.

Wat de positieve psychologen ons aanraden is het volgende:

Relaties:
Vind iemand waar je veel gemeen mee hebt. Vergeef andermans fouten. Houd contact met je familie en ontwikkel een paar goede vriendschappen. Ontwikkel een religieus of spiritueel besef.

Omgeving:
Zoek naar fysieke en financieel veiligheid en zekerheid. Probeert overmatig materialisme te vermijden. Geniet van mooi weer en de natuur. Geniet van kunst en cultuur.

Fysiek:
Zorg voor je gezondheid en neem regelmatig beweging.

Productiviteit:
Gebruik je vaardigheden en talenten. Zoek uitdagend werk. Probeer succesvol te zijn in werk dat je interesseert. Stel en volg doelen.

Recreatie:
Eet gezond voedsel, maar met mate. Ontspan regelmatig en neem af en toe vakantie. Onderneem groepsactiviteiten met vrienden.

Gewenning:
Realiseer je dat materiële producten je op lange termijn niet gelukkig maken en gewenning intreedt.

Vergelijking:
Vergelijk jezelf niet met voorbeelden uit de media, maar met iemand in een soortgelijke situatie als jij, of desnoods met iemand die slechter af is. Bepaal je eigen standaarden en zorg dat ze realistisch zijn.

Reactie op verlies en succes:
Reken op een kleine bijdrage aan geluk door grote successen. Reken op een grote afname aan geluk door kleine verliezen en mislukkingen.

Emoties:
Vermijd (te) stressvolle situaties. Houd een positieve focus. Daag negatief denken en perfectionisme uit. Wees actief en vraag support aan anderen. Wees betrokken en leef mee.

Tot slot:
Laatst werd ik geïnterviewd door iemand die vroeg naar mijn definitie van geluk.
Deze is: ‘Doe wat je wilt en deel dat met anderen’.
Vandaar dit artikel!

Wil je gelukkig zijn en je elke dag goed voelen?
Bestel dan nu de e-cursus Gelukkig Zijn Gelukkig Blijven omdat je hiermee snel en gemakkelijk leert gelukkig en tevreden te zijn. Voel je goed, wat je ook doet!
”Wat ik zo bijzonder vind van deze cursus is dat het mij zo aanspreekt – vanaf de eerste letter tot de laatste punt. Alles is zo herkenbaar maar ik vergat hoe ik het moest toepassen. Het slaat de spijker op zijn kop. Deze cursus komt op het juiste moment, ik word er helemaal gelukkig van!”

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

0 antwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.