Heb jij last van concentratieproblemen? Wil je beter concentreren zodat je met meer precisie en alertheid kan doen wat je wilt doen? Dan is dit artikel voor jou! Dit artikel bevat tips waarmee je jouw concentratievermogen kan verbeteren in een paar dagen. 

Ben je snel afgeleid?

Dwalen je gedachtes constant af terwijl je met iets bezig bent?

Heb je aan het einde van de dag het idee dat je niks hebt bereikt?

Het kan zijn dat je lastig hebt van concentratieproblemen. Als je snel afgeleid bent wordt het moeilijk om taken te voltooien. Zelfs activiteiten die je in je vrije tijd onderneemt kunnen dan lastig worden.

Een goede concentratie is nodig op school, op je werk en ook thuis. Soms moet je inspannen om bepaalde activiteiten te voltooien. Soms moet je bepaalde, cruciale dingen onthouden. Kortom, concentratie speelt een belangrijke rol in ons dagelijks leven.

De meeste mensen hebben een spanningsboog van 45 minuten. Dat wil zeggen dat ze na drie kwartier beginnen af te dwalen. De gedachten gaan uit naar andere dingen, zoals wat er vanavond wordt gegeten, of er nog boodschappen gedaan moeten worden of wat ook al weer het telefoonnummer van die oude bekende was die je nog moet bellen.

De tips uit dit artikel kunnen je helpen om beter concentreren te leren. Ze zijn bedoeld voor iedereen die weleens moeite heeft met zijn concentratie en die hiervan af en toe last heeft in het dagelijks leven.

Met wat handige tips kan je jouw spanningsboog goed benutten. Het is niet aan te raden om langer dan 45 minuten intensief te concentreren, dat gaat erg lastig worden. Wat wel kan is 45 minuten met scherpe focus werken en dan even een korte pauze nemen, daarover straks meer.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Beter concentreren: 5 tips voor super focus

Hier komen ze dan hoor, de 5 tips waarmee jij je spanningsboog optimaal kan benutten en je concentratievermogen kan doen groeien.

Heb een doel

Gedurende de dag komt er zoveel informatie op je af, je kan het niet allemaal onthouden. Om je te beschermen tegen information overload heeft je brein een soort filter ingebouwd. Je brein is erg goed in het selectief laten doorkomen van bepaalde informatie.

Denk maar aan het moment nadat je iets hebt gekocht, stel een groen vest. Vervolgens zie je op straat meer mensen met groene vesten lopen die je daarvoor niet zag. Dit heeft te maken met die selectieve informatie die het brein doorlaat.

Hier kan je dus goed je voordeel mee doen.

Als je weet wat je wilt kan je daarop je bewuste aandacht richten om zo je brein te triggeren. Signalen en prikkels die met je doel te maken hebben zullen eerder doorkomen. Je brein beschermt jou tegen information overload en jij helpt je brein met te zoeken wat je nodig hebt. Prioriteiten stellen is hierbij belangrijk. Zonder de juiste prioriteiten kan je ook niet de juiste doelen kiezen.

Werk, pauze, werk, pauze.

Heb jij ook zo’n korte spanningsboog? Ik wel, als ik mijn aandacht ergens 45 minuten op kan richten is het voor mijn doen lang. Toch kan ik inmiddels die tijd dat ik mij kan concentreren enorm goed benutten. Dit komt omdat ik ongeveer na 45 minuten à een uur even een korte pauze neem.

Op kantoor ga ik bijvoorbeeld om wat drinken, een bezoek aan het toilet brengen of even een praatje maken met een collega.

Een techniek die je kan testen is de Pomodoro techniek. Je hebt hiervoor alleen een timer nodig.

 

Zet de timer om af te gaan over 20 minuten. Nadat de 20 minuten om zijn neem je een korte pauze van 5 minuten. Dit herhaal je nog 3 keer. Nadat je 4 keer (4 zogeheten ‘Pomodoro’s) hebt gehad neem je een langere pauze van bijvoorbeeld 20 a 30 minuten.

Het lijkt alsof er dan weinig over blijft van je tijd, maar de tijd die je benut kan je uiterst effectief gebruiken. De kleine pauzes helpen je brein om weer op te laden. Bovendien is het fijn voor je brein als je pauzes inlast, dit maakt schakelen tussen taken makkelijker.

Zet je apparaten op stil en WiFi uit.

Het is nogal een no brainer. Zet je apparaten op stil en, indien mogelijk, blokkeer je toegang tot WiFi. Als ik bijvoorbeeld moet schrijven heb ik geen internet nodig. WiFi kan uit zodat ik verder ongestoord kan werken.

WhatsApp-meldingen, beltonen, maar ook pop-ups bij nieuwe mail op je laptop zijn erg storend. Zelf raad ik aan om in je mailprogramma in te stellen dat pop-ups niet meer worden getoond. Dit kan je hier instellen:

E-mail is sowieso een grote afleider op kantoor. Probeer slechts twee keer per dag e-mail te checken. Die twee momenten op de dag dat je e-mail checkt heb je 30 minuten om je mail weg te werken. Het lijkt nu misschien moeilijk, maar probeer het maar eens. Het valt namelijk reuze mee en het helpt om zo min mogelijk tijd door te brengen in je inbox. Zo krijg je veel meer echt werk gedaan.

Drink, blijf gehydrateerd

Drink voldoende water. Uitdroging kan ervoor zorgen dat je minder geconcentreerd kan werken. Het is belangrijk om gedurende de dag voldoende water te drinken. Koffie kan ook, maar koffie heeft een uitdrogend effect op je lichaam. Dus als je flink wat koffie drinkt zal je nog meer water moeten drinken om te compenseren.

Drink zeker 2 liter water per dag. Ik raad aan om een (grote) fles water op je bureau te zetten. Voor je het weet pak je uit automatisme steeds naar die fles. Zo heb je een flinke hoeveelheid water op voordat je er erg in hebt. Je kan ook een Dopper of Bobble gebruiken, maar een standaard flesje is voldoende.

Last van dwalende gedachtes?

Heb je last van dwalende gedachtes? Schrijf de dingen op die je te binnen schieten. Besteed heel even wat aandacht aan je afleidende gedachtes en ga dan weer rustig verder waar je mee bezig was. Begeleid je gedachten weer rustig naar datgene wat je aan het doen was.

Het heeft geen zin om te balen van je gedachtes die steeds afdwalen, hierdoor raak je alleen maar meer gefrustreerd.

Door dwalende gedachtes even wat aandacht te schenken kan je deze afleidingen sussen. Door de dingen die je te binnen schieten op te schrijven geef je jezelf wat zekerheid dat je geen dingen gaat vergeten. Zodra je het idee hebt dat je nog dingen kan missen of vergeten gaan je gedachten weer dwalen. Het is dan moeilijker om je met één ding bezig te houden.

Benut je eigen tempo

Zoals je misschien hebt gemerkt aan mijn artikelen heb ik eigenlijk een vrij laag tempo. Ik doe liever een paar dingen goed dan honderd dingen maar half. Ik werk steeds in korte periodes en dan neem ik even pauze. Soms loop ik niet en blijf ik achter mijn bureau zitten, maar hoe dan ook doe ik even totaal iets anders dan wat ik aan het doen was.

We hebben van onszelf allemaal een natuurlijke focus. Soms kost het je helemaal geen moeite om te concentreren, denk maar aan de ervaring van flow. Het lijkt alsof alles moeiteloos gaat en de tijd vliegt voorbij. Dit is de natuurlijke focus die het beste werkt. Beter concentreren is niet zozeer iets wat je jezelf met veel geweld moet aanleren. Het is veel meer een proces van weten wat er in je omgaat en daar slim mee om gaan.

Heb je dus vaak last van dwalende gedachtes, schrijf dan die gedachtes op. Kan je niet lang een activiteit doen? Gun jezelf dan steeds een korte pauze en weer met nieuwe energie verder. Heb je moeite met afleidingen? Zorg dan dat je telefoon en andere apparatuur op stil staan en blokkeer je toegang tot afleidingen.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.