10 Vragen voordat je je eigen bedrijf begint

Wil je je eigen bedrijf beginnen? Bepaal dan aan de hand van deze 10 vragen wat je moet weten voordat je die beslissing kunt maken. Leer het verschil tussen zelfstandigheid en loondienst. Tussen een ondernemer en een specialist. Dit artikel geeft je tips voor een goede start.

Wat wil je echt?
Dit is ongetwijfeld de allerbelangrijkste vraag voor een eigen bedrijf. Eén van de grootste fouten die je kunt maken is een bedrijf beginnen op een gebied dat je niet interesseert.

Als je doet wat je werkelijk wilt zul je de motivatie, de energie en het plezier hebben om dat doel te bereiken. En de meeste bedrijven zijn niet binnen een dag gebouwd. Dus die motivatie, die energie en dat plezier heb je echt nodig om het vol te houden.

Ben je een zelfstandige of werknemer?
Met andere woorden: wil je risico lopen of wil je zekerheid? Dat is het primaire verschil tussen zelfstandigheid en loondienst. Als het zweet je uitbreekt bij de gedachte dat je niet elke maand een vast salaris ontvangt, kun je beter niet beginnen aan een eigen bedrijf.

Elke bedrijf heeft goede en slechte tijden. Je kunt genieten van de goede tijden en een buffer bouwen voor de minder goede tijden. Maar dat inkomsten meer fluctueren met een eigen bedrijf dan als je in loondienst bent, is waarschijnlijk.

Ben je ondernemer of specialist?
Veel zelfstandig ondernemers zijn erg goed in wat ze doen: hun specialistische vakgebied. Het zijn fantastische coaches, schilders, consultants of designers. Maar slechte markerteers.

Besef dat het succes van je eigen bedrijf voor het grootse deel afhankelijk is van je marketing: alle activiteiten die ervoor zorgen dat je klanten je product of diensten kopen. Promotie, verkoop, netwerken, reclame zijn minimaal net zo belangrijk als de dienst zelf.

Je dienst zorgt ervoor dat je doet wat je leuk vindt, marketing zorgt ervoor dat je ook daadwerkelijk daarvan kunt leven. Maak niet de fout een bedrijf te beginnen en te denken dat de marketing niet belangrijk is. Een gebrek aan marketing is waarschijnlijk de belangrijkste reden dat een bedrijf failliet gaat.

Overigens kan marketing ook leuk zijn, zolang je het verbindt aan talenten die je van nature hebt. Je hoeft niet per se Kamer van Koophandelbijeenkomsten te bezoeken. Je kunt ook netwerken op sociale media, zoals LinkedIn en FaceBook.
Er is genoeg keuze. Bepaal welke vorm van marketing je aanspreekt.

Wie kan je helpen?
Er is een heel grote kans dat het bedrijf dat je wilt bouwen al bestaat. Waarom zou je dan het wiel opnieuw uitvinden? Dat kost te veel tijd en geeft je minder kans op succes.

Zoek een voorbeeld: iemand die al heeft bereikt wat jij wilt bereiken. Koop boeken, zoek een goede coach, leer van anderen, interview ondernemers in je vakgebied. Dat zijn de mensen die kostbare lessen hebben geleerd die jij kunt vermijden.

Ik heb heel veel tijd verloren met te proberen het allemaal zelf te bedenken. De eerste jaren van mijn eigen bedrijf had ik niet eens een duidelijk businessplan en visie. Ik had heel veel tijd en geld kunnen besparen door te leren van de fouten van anderen. Nu weet ik hoe ik die fouten moet vermijden, maar dat heeft wel tijd gekost. Als ik je één ding op je hart kan drukken is het wel dit: leer van anderen die al doen wat jij wilt doen.

Wat kun je uitbesteden?
Je kunt niet alles zelf doen. Tenzij je graag 24 uur per dag werkt. De meeste ondernemers zijn juist beginnen om meer vrijheid te krijgen. Als je alles zelf probeert te doen dat bezit je uiteindelijk geen bedrijf, maar bezit het bedrijf jou.

Een makkelijk middel om te bepalen wat je moet uitbesteden is deze vraag: “Waar ben je niet goed in en vind je ook niet leuk?” Dat moet je uitbesteden. Het geld dat je dat kost, verdien je weer terug door de dingen te doen waar je voor betaald krijgt. Jouw kennis, expertise en vakman(of vakvrouw)schap.

Je zult nooit goed zijn in dingen die je niet wilt doen. Maar er zijn genoeg anderen die dat wel leuk vinden. Die werken sneller en beter dan jij. Een professional is iemand die weet wat hij of zij goed doet, maar ook wat hij of zij niet goed doet.

Wat moet je meten?
Hoe kun je beoordelen of je eigen bedrijf goed loopt? Je kunt een aantal zaken monitoren om te voorkomen dat je op een dag wakker wordt en denkt: ‘Dit gaat niet zoals ik het wil!’

Meet alles wat belangrijk is. Je hoeft niet de hele dag te analyseren, een vijftal belangrijke zaken zijn genoeg: je klanten, je omzet, je winst, je kosten en je groei.

Die vertellen je alles wat je weten moet: hoe het er nu voor staat en wat je kunt verwachten. Lees dit artikel eens: Doen wat werk is de sleutel naar succes.

Hoeveel wil je investeren?
Veel bedrijven hebben geen of weinig startkapitaal nodig. Leven van je spaargeld terwijl je je bedrijf opbouwt, is ook een vorm van startkapitaal.

Als je geen andere inkomsten hebt, hoelang kun je dan doorgaan zonder winst te maken? Als dat een jaar is, heb je voldoende tijd. Als dat een week is, dan moet er wat veranderen. Het is niet fijn om een eigen bedrijf te beginnen met de wetenschap dat je morgenochtend voor 12 uur winst moet maken.

Bepaal ook wat je privé wilt investeren. Ben je bereid in de weekenden te werken of wil je het stoppen na acht uur per dag? Wil je een goede balans houden tussen je zaken en je privéleven? Hoe zorg je ervoor dat je niet altijd maar aan het werk bent? Hoe zorg je ervoor dat je je werk loslaat als je met anderen bent?

Hoeveel tijd heb je nodig?
Wil je direct van start gaan of wil je overstappen op het moment dat het jou het beste uitkomt? Je kunt natuurlijk eigen bedrijf naast je huidige baan opstarten. Hoelang wil je erover doen voordat je volledig zelfstandig bent? Hoelang wil je nemen om winstgevend te zijn?

Misschien ben je vanaf de eerste dag succesvol. Waarom niet? En toch is het goed te bepalen hoeveel tijd je wilt nemen voor de opbouw van je bedrijf. Wees realistisch. Je kunt meer dan je denkt, maar vliegen hoort daar niet bij.

Wat is je visie en bedrijfsmodel?
Wil je werken met personeel of niet? Wat voor producten of diensten wil je leveren? Wie zijn je klanten en hoe kom je daar mee in contact? Hoe wil je je profileren? Wat voor activiteiten moet je daarvoor ondernemen? Wat is de unieke toegevoegde waarde van je bedrijf? Waar wil je zijn over tien jaar?

De meeste ondernemingen worden gestart vanuit bevlogenheid. En bovenstaande vragen lijken vaak saai. Maar ze vormen wel het fundament van je bedrijf. Columbus heeft toch ook niet een nieuwe wereld ontdekt door gewoon maar een eindje te varen? Hij had een visie én een plan.

Wat moet je plannen?
Het is handig om een goed plan te hebben voordat je begint. Je hoort vaak: ‘Als je faalt te plannen, plan je om te falen’ en dat klopt. Met een goed plan kun je ver komen, zonder plan is elke weg de verkeerde.

Dus het bedrijfsplan is het antwoord op de vraag: “Wat moet ik weten voordat ik van start kan gaan?” Dat hoeft geen dik dossier te worden, een paar A4-tjes is genoeg.

Heb je wel eens dat televisieprogramma gezien waarin mensen verhuizen naar het buitenland? Een bankdirecteur wil bijvoorbeeld boer in Frankrijk worden en komt er na een paar maanden achter dat hij niets afweet van landbouw. Dat wil je voorkomen. Tenzij je ook op televisie wilt natuurlijk.

Vind je droombaan in slechts 12 weken!
Inspirerend werk is de basis voor een gelukkig leven. Hoe beter je weet wat je passie en talenten zijn, hoe makkelijker je je droombaan vindt. Ontdek jouw ideale baan met deze online training en maakt de overstap! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Vind je droombaan snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

4 antwoorden
  1. Startende ondernemer
    Startende ondernemer zegt:

    Mooi overzicht, goede dingen om over na te denken!

    Wat ook erg belangrijk is :
    Zitten er mensen op jouw product of dienst te wachten? Kortom, is er markt?

    Er zijn vaak genoeg slimmigheidjes en leuke producten te ontdekken, maar als niemand er op zit te wachten schiet het niet op.

    Ik kan hier uren over doorgaan, dat zou ik niet doen.
    bekijk eens mijn blog – de blog van een economisch avonturier

    Beantwoorden
  2. Gina
    Gina zegt:

    Ik hoop dat dit artikel en deze website mij helpen gaat met deze enorme knoop door hakken.
    Na dik 6 jaar dromen, fantaseren , heel veel investeren in mezelf op allerlei manieren om mijn droom, mijn passie, te verwezenlijken, mijn gezin over gehaald, is het nu eindelijk zover:mijn droom is 1 stap van mij verwijderd, ik kan de droom verwezenlijken, en wat al die tijd nog niet is gebeurd , gebeurt nu:
    ik twijfel of ik het nog wel wil en of dit goed gaat aflopen, durf ik het aan en wil ik het nog wel.?de twijfel wordt met het uur groter, ik begrijp hier niets van??? Maar nu het dilemma: ik heb nog maar enkele dagen, het is nu of niet meer. Ga ik deze kans grijpen ? of laat ik het schieten en doe niets door mijn twijfel?
    Ben erg benieuwd of iemand dit herkent en mij advies kan geven hoe hieruit te komen.
    Gina

    Beantwoorden
  3. Frank
    Frank zegt:

    Beste Gina,

    Angst is normaal en hoort erbij. Laat je er niet door tegenhouden en neem de eerste stap naar een doel dat je echt inspireert. Je zult zien dat angst weggaat als je doet wat je werkelijk wilt.

    Succes en vriendelijke groet,
    Frank

    Beantwoorden
  4. Han
    Han zegt:

    Heel erg goede tips!
    Ik ben pas 15, maar ben al vanaf mijn 12e aan het dromen over een eigen bedrijf.
    Toen ik 12 was, was het allemaal nog heel erg onrealistisch maar het begint steeds beter te worden.
    Ik heb nu al een jaar in me hoofd dat ik een ”feest organisatie” wil beginnen.
    Ik bedoel hier iets mee net zoals ID&T, grote feesten organiseren voor jongeren.
    Het begint allemaal steeds realistischer te worden, ik ben begonnen om een nog lang niet officieel business- en bedrijfsplan te maken.
    Ik heb al een keer eerder een eigen bedrijf gehad, ( Dat was een webshop) maar dat liep niet goed af.
    Ik wil dat nu anders doen, ik ben echt heel serieus aan het na denken over hoe ik het allemaal wil gaan doen.
    Ik maak dus ook al ‘financiële toekomst plannen’ terwijl ik nog niet eens weet wat ik allemaal ga doen.
    Als ik klaar ben met mijn eind examen ga ik misschien al beginnen met het organiseren er van.
    Nogmaals bedankt voor deze tips, het heeft me geholpen door wat andere ondernemers te interviewen zodat ik weet waar het allemaal mis kan gaan.

    Met vriendelijke groet,

    Han

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.