bamboe en zen

Zen zijn is niet voor iedereen weggelegd. Sommige houden niet van de Oosterse meditatie. En anderen vinden zichzelf te druk of chaotisch om rust te vinden. Ben jij bereid om zen te zijn? 

Wat is zen?

Eigenlijk is zen een vorm van het boeddhisme dat de nadruk legt op de concentratie-meditatie. Zen wordt dan ook wel gebruikt om rust, bewuste aandacht en concentratie uit te beelden. Zen boeddhisme wordt gebruikt om op een ‘verlichte manier’ te leven.

In dit artikel ga ik je 5 tips meegeven die jij kan gebruiken om een mindful leven te leiden. Met deze 5 gewoontes kan jij zen zijn.

1.   Doe aan meditatie

De beste manier om een leven vol zen te krijgen is door te leren mediteren. Meditatie is zonder twijfel de beste manier om te leven met bewuste aandacht. Bewuste aandacht wilt zeggen dat je daadwerkelijk in het hier en nu leeft. Dat je er met je volle verstand bij bent.

Teveel mensen leven een gehaast leven. Ze zijn constant bezig met wat er op hun pad ligt, of hun gedachten zijn bij het verleden en bij de misstappen die ze begaan zijn. Slechts weinigen leven bewust in het heden.

Hoe zit dat met jou? Vlieg jij op de automatische piloot, of ben je er bewust bij met je hoofd?

Mediteren hoeft niet moeilijk te zijn. Er is namelijk geen doel bij mediteren. Het is simpel, je moet er alleen ‘zijn’. Dat is alles, gewoon jezelf zijn en er met je gedachten bij zijn.

Meditatie werkt erg goed om te ontspannen, om beter te concentreren en het kan helpen om beter om te gaan met stressvolle situaties.


Wil je leven in het Nu?

Volg dan deze online Cursus Leven in het Nu.
Stop met denken – en begin te genieten van dit moment.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

2.   Haal jezelf regelmatig naar het hier en nu

Zelfs als je met regelmaat mediteert zal je merken dat in het dagelijks leven je gedachten alle kanten op gaan. Het is erg lastig om constant in het heden te leven. Dus haal jezelf regelmatig terug naar het hier en nu. Wees je bewust van je gedachten, je emoties en je acties.

Hoe vaker je mediteert, hoe makkelijker het is om jezelf terug te halen naar het heden.

Soms is het genoeg om bij jezelf te denken “Ik ben aanwezig” of jezelf af te vragen “Ben ik er echt bij?”. Dit kan een trigger zijn om je weer bewust te zijn van jezelf en je omgeving.

3.   Laat het materiële los

Wie echt zen wilt zijn leert om niets te geven om materiële dingen. Geld en bezit vergaan. Hoe meer je gehecht raakt aan bezit, des te meer pijn zal je jezelf doen. Want vroeg of laat kan er iets gebeuren met je bezittingen. Je kan beroofd worden, het kan in vlammen opgaan of je kan het verliezen.

Het probleem met het Westerse materialisme is dat men eigenwaarde ontleent aan de spullen die men heeft. Er zijn zoveel bezittingen die men ziet als statussymbolen. Dit versterkt onze natuurlijke drang om te vergaren. We willen meer, meer en meer.

Als je echt een ontspannen, gebalanceerd leven wilt hebben dan leer je dat meer minder is. Je hebt slechts weinig bezittingen nodig om gelukkig te zijn. Sterker nog, je hebt bijna niks nodig. Je hebt jezelf.

4.   Go with the flow

Boeddhisten laten niet alles maar over zich heen komen. Je denkt misschien dat het passiviteit is, maar het is een houding. De houding die boeddhisten hebben is dat zij zich richten op wat zij kunnen veranderen. Zij verspillen geen energie aan dingen die ze niet kunnen beïnvloeden. En dat zou jij ook niet moeten doen.

Go with the flow is een beetje een uitgemolken zin. Desondanks leek het mij wel toepasselijk, omdat het in dit geval tot de verbeelding spreekt. Alles komt en gaat. Het is net als eb en vloed. Sommige dagen zit het tegen, op andere dagen gaat het goed. Daar kan je niet altijd wat aan veranderen.

Wat je wel kan veranderen is hoe jij tegen situaties aan kijkt. Als je weet dat het vandaag misschien een stressvolle dag is, en je weet dat het morgen beter kan zijn, dan is dat een reden om je ook over vandaag goed te voelen. Zo houd je stress op afstand en kan je een zen leven leiden.

5.   Luister dagelijks naar je intuïtie

Zen zijn begint met het luisteren naar je intuïtie. Je hoeft niet altijd maar door te gaan. Je kan af en toe rust pakken en naar je lichaam luisteren. Bovendien, je lichaam pikt snel stresssignalen op. Hoofdpijn, maagpijn en gespannen spieren zijn allemaal tekenen van stress.

Als je niet naar je intuïtie zou luisteren zou je al deze signalen negeren. En dat kan flink mis gaan. Als je nooit je rust pakt en niet luistert naar wat je lichaam je vertelt kan dit leiden tot een burn-out.


WIL JE LEVEN IN HET NU?

Volg deze online training en stop met denken & begin te leven!

JA, IK WIL LEVEN IN HET NU

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.