Hoeveel zelfvertrouwen heb jij?

Test het voor jezelf!

Zo kun je bekijken hoe goed je je voelt over jezelf – en hoe stevig je in je schoenen staat.

Hoe zit dat met jou? Op welk niveau zit jij?

Er zijn 3 niveaus van zelfvertrouwen:

Het 1e niveau van zelfvertrouwen

Het eerste niveau is het niveau waarin mensen heel weinig in zichzelf vertrouwen. Ze geven zichzelf regelmatig kritiek en houden zich zelf daarmee klein.

Ze geloven niet dat ze iets goed kunnen en geloven niet in hun eigen kracht. Ze twijfelen vaak en spreken zichzelf vaak negatief toe. Ze vechten vaak tegen zichzelf, tegen hun gedachten en tegen hun emoties.

Op dit niveau zitten mensen niet echt lekker in hun vel en geloven ook niet dat ze er veel aan kunnen doen. Het leven is een soort worsteling en de meeste tijd besteden ze met vechten tegen zichzelf.

Ligt het echt aan andere mensen dat je geen zelfvertrouwen hebt?

Dit gevecht tegen zichzelf ontstaat – paradoxaal genoeg – omdat ze geloven dat er een externe oorzaak van hun onzekerheid is: het ligt aan andere mensen (al of niet uit het verleden) dat zij zich onzeker voelen. 

Omdat de oorzaak voor hun onzekerheid buiten zichzelf ligt, is er ook geen oplossing mogelijk. Je kunt niet oplossen wat je niet erkent… 

Het voornaamste gevoel op dit niveau is twijfel en onzekerheid.

Niet het niveau waarin je heel lang wilt blijven hangen!

Het 2e niveau van zelfvertrouwen

Op het tweede niveau geven mensen zichzelf kritiek, maar complimenteren zichzelf ook. Beiden gaan min of meer gelijk op. 

In goede situaties peppen de mensen op dit niveau zichzelf op, in slechte situaties halen ze zichzelf naar beneden. Het zelfvertrouwen op dit niveau wisselt en is afhankelijk van situaties of stemming.

Op dit niveau zitten mensen soms wel lekker in hun vel en soms ook niet. Het is niet echt te voorspellen en duurt meestal ook niet lang. 

Zelfvertrouwen komt – en gaat ook weer weg.

De mensen op dit niveau geloven in zichzelf in situaties waarin ze ervaring hebben en zich op hun gemak voelen. Dan beseffen ze dat ze dat gevoel van zelfvertrouwen aan zichzelf te danken hebben. 

Maar als er situaties ontstaan waarin ze buiten hun comfortzone moeten stappen of iemand confronteert hen met hun fouten, dan verdwijnt het zelfvertrouwen meestal snel.

Het voornaamste gevoel op dit niveau wisselt tussen zelfvertrouwen en twijfel.

Het 3e niveau van zelfvertrouwen

Het derde niveau is het hoogste niveau wat we kunnen behalen in de psychologie van zelfvertrouwen. Er zijn hogere niveaus, maar die bevinden zich buiten je geest.

Op dit niveau geven mensen zichzelf vooral complimenten en hebben een positieve zelfdialoog. Ze geven zichzelf nauwelijks kritiek, ook niet in slechte situaties. Ze koppelen hun zelfvertrouwen als het ware los van de externe omstandigheden. 

Gaat het goed, dan voelen ze zich goed over zichzelf. Gaat het slecht, dan zijn ze hier misschien niet blij mee, maar ze voelen zich niet slecht over zichzelf.

Neem de verantwoordelijkheid over je eigen emoties!

Het gevolg is  dat op dit niveau mensen geloven in zichzelf en zich goed voelen over zichzelf. Ze nemen vaak de volledige verantwoordelijkheid over zichzelf, dus ook over hun gedachten en emoties.

Ze geven niet of nauwelijks de schuld aan externe omstandigheden. Ze zijn over het algemeen daadkrachtig en positief. Ze vechten niet tegen zichzelf want ze zijn hun eigen beste vriend/in.

Het voornaamste gevoel op dit niveau is er een van welzijn, zelfacceptatie en zelfvertrouwen.

Nou, die drie niveaus klinken als een mooie omschrijving, maar je vraagt je misschien af:

Wat kan ik hier nu mee? Wat is het diepere inzicht?

Ik ben blij dat je dat vraagt!

Hoeveel zelfvertrouwen heb ik? Test het voor jezelf!

Ten eerste kun je deze omschrijving gebruiken om zelf te toetsen op welk niveau je zit en of je je zelfvertrouwen wilt vergroten.

Natuurlijk is de omschrijving niet compleet, daar is geen enkel artikel toereikend voor. Natuurlijk kan het voor jou anders voelen en zou ik altijd dat gevoel volgen. En natuurlijk begeven de meeste mensen zich tussen die niveaus. Niemand zit zijn/haar hele leven op één niveau.

Dus een niveau is geen oordeel. 

We zitten allemaal in dezelfde boot, niemand is perfect en iedereen is menselijk. 

Het is alleen interessant om jezelf af te vragen: 

“Waar wil ik nog groeien?” 

Het antwoord op die vraag is meestal: “Op het gebied waarin ik nu twijfel en spanning ervaar.” 

Dus dàt kun je hiermee.

En hier is het diepere inzicht:

Het diepere inzicht – wat is de oorzaak dat je op dit niveau zit?

De reden dat mensen op het eerste, tweede, of het derde niveau zitten is NIET omdat ze beter zijn. Het is niet omdat ze slimmer zijn, of sneller zijn, of intelligenter zijn of meer talent hebben. 

Mensen met veel èn met weinig talent vind je op alle drie de niveaus. Je vindt slimme mensen en domme mensen alle drie de niveaus. 

Dus het ligt niet aan slimheid, talent of intelligentie of je veel of weinig zelfvertrouwen hebt.

De enige reden dat iemand op het eerste, tweede of derde niveau zit, is … ben je het klaar voor?

De enige reden dat iemand op het eerste, tweede of derde niveau zit, is de hoeveel zelfkritiek die deze persoon zichzelf geeft. 

Dat is het, dat bepaalt eigenlijk alles. 

De hoeveelheid zelfkritiek bepaalt je zelfvertrouwen.

Zelfkritiek en onzekerheid gaan altijd samen.

Iemand die zichzelf veel kritiek geeft komt nooit op het derde niveau, het niveau waarop hij/zij zich goed voelt over zichzelf.

Andersom geldt ook: iemand die zichzelf weinig kritiek geeft, zal niet snel naar het eerste niveau zakken – en zich daarom meestal wèl goed voelen over zichzelf.

Dat is mijn observatie na 25 jaar zelfontwikkeling. Doe ermee wat je wilt :)

De hoeveelheid zelfkritiek bepaalt hoe lekker je in je vel zit – en het bepaalt dus automatisch je zelfvertrouwen.

Anders gezegd: zelfvertrouwen en zelfkritiek gaan niet samen. 
Nog anders gezegd: zelfkritiek en onzekerheid gaan altijd samen.

Zijn er ook goede soorten zelfkritiek?

Voor de goede orde: ik heb het natuurlijk niet over de “normale analyse van jezelf”. Het is helemaal prima om te kijken waarin je jezelf kunt verbeteren en hoe je fouten in de toekomst kunt vermijden. 

Ik heb het over de harde, negatieve, onterechte en denigrerende zelfkritiek die mensen zichzelf soms geven. 

Hoe weet je wat voor soort zelfkritiek jij jezelf geeft?

Dat is een goede vraag! 

(“Leuk, zo typen en net doen alsof je me een vraag stelt, zo houd ik mezelf lekker bezig. Dat gaat lekker zo Frank! … Hé, dat was volgens mij een zelfcompliment. … Ja, inderdaad! Nou, het feit dat ik mezelf een compliment geef, is óók weer een compliment waard. Dat zijn er al twee! Zo, nu ben je ècht goed bezig!”)

Serieus, zo klinkt het niet in mijn hoofd, maar ik kon de gelegenheid niet voorbij laten gaan om even een complimentje als voorbeeld te nemen…)

Terug naar het onderwerp:

Hoe weet je of je te kritisch bent op jezelf?

Wel, als je na je zelfkritiek denkt: “Mmm, dat is interessant, misschien moet ik hier iets mee gaan doen…”, dan weet je dat je jezelf positieve of constructieve ‘kritiek’ hebt gegeven. 

Ik noem het overigens liever zelf-feedback dan zelfkritiek. Ik houd gewoon niet van het woord kritiek, het is een overbodig woord en ik gebruik het nooit…

Als je na je zelfkritiek het liefst in een hoekje wilt kruipen en je voelt een knoop in je maag, dan weet je dat het negatieve zelfkritiek is.

Negatieve zelfkritiek gaat je nooit helpen.
Het gaat je nooit een goed gevoel geven.
Je wordt er ook géén beter mens door.

Het geeft je alleen maar en rotgevoel.

Dus stop daarmee!

Een kleine oefening om je beter te voelen.

Doe mij een lol, probeer eens de komende week jezelf géén zelfkritiek te geven. De makkelijkste manier is om jezelf wèl complimenten te geven. Zie mijn voorbeeld en doe het vooral op je eigen manier.

Als je met iets wilt stoppen, dan moet je er iets anders voor in de plaats zetten, nietwaar? 

Geloof me, er is geen alternatief op deze wereld die je beter doet voelen dan wanneer je zelfkritiek loslaat. 

Het is alsof je jarenlang een hele strakke broekriem hebt gedragen en hem plotseling een paar gaatjes losser maakt. Dat voelt als een enorme bevrijding.

Loslaten van zelfkritiek is een van de beste dingen die je voor je lichaam, geest en ziel kunt doen. 

Dus “man up” – of “woman up” – en ga aan de slag!

JIJ bepaalt of je de moeite waard bent.

Als je zo een hele week aardig voor jezelf bent geweest, kijk dan nog eens naar deze drie niveaus. Kijk eens of je je beter voelt en of je jezelf meer kunt vinden in de omschrijving van het derde niveau. Is dat het geval, dan ben je op de goede weg en hoef je alleen nog maar deze oefening te herhalen.

JIJ vertelt jezelf of je de moeite waard bent.
JIJ vertelt jezelf of je iets kunt of niet.
JIJ vertelt jezelf of je jezelf waardeert of niet.

Jij – en niemand anders. 

Niemand kan dit voor je doen. En als jij het voor jezelf doet, kan niemand het je ooit afnemen.

Want jij – en jij alleen – bepaalt hoeveel zelfvertrouwen je hebt!

Wil je meer zelfvertrouwen? Bestel dan de volgende online training:


MEER ZELFVERTROUWEN - ONLINE TRAINING

Meer Zelfvertrouwen voor slechts € 49

Je zelfvertrouwen is de basis voor een succesvol leven. Hoe meer zelfvertrouwen, des te leuker en makkelijker alles wordt. Vergroot je zelfvertrouwen met deze online training en voel je weer fantastisch over jezelf!

JA, IK WIL MEER ZELFVERTROUWEN

15.000+ cursisten gingen je voor!


Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.