van-stress-afkomen

Stress kan je lang achtervolgen. Als je denkt dat je alles hebt geprobeerd ervaar je toch weer dat nare gevoel van gejaagdheid. Wat kun je nu nog doen om van je stress af te komen?

Er zijn veel oorzaken van stress, afhankelijk van het type stress. Acute stress kan voorkomen door plotselinge gebeurtenissen, terwijl chronische stres het gevolg is van een hoge frequentie van acute stress. Veel mensen, en zeker de mensen die op dit blog kijken, hebben last van chronische stress. Ze ervaren veel en regelmatig stress en zijn op zoek naar een oplossing. Acute stress is dan niet zozeer het probleem. Chronische stress is de boosdoener.

Waarvan krijg je stress?

Het moderne leven van vandaag de dag zit vol met stressoren. Je bent te laat voor je werk. Je moet de kinderen eerder ophalen van school en bent dat vergeten. Het eten is aangebrand. Je hebt nog 15 onbeantwoorde e-mails. Je wordt constant gebeld door een onbekend nummer.

Waarvan krijg jij stress? Vaak zijn er duizenden dingen die stress kunnen veroorzaken, maar zelden zijn er zoveel bronnen van stress waardoor we ons echt ellendig voelen. Als het eten een keer aanbrand, oké, dat is niet fijn. Maar je kunt misschien nog een deel eten, of je bestelt snel iets. Opgelost. Dit is dus duidelijk geen voorbeeld van iets waar jij chronische stress van krijgt.

Een 80/20 analyse kan helpen. Maak een lijst van alle dingen waar jij de afgelopen week stress van hebt gehad. Of nog beter, houdt de komende week een stress-dagboek bij en schrijf alles op waar jij stress van krijgt. Aan het einde van de week ga je na welke 20% van deze oorzaken ruim 80% van jouw stress creëren. Vaak zijn er maar een aantal bronnen waar we erg gestrest van raken. De rest zijn kleine stressoren en die stapelen zich op, waardoor ze groter lijken dan dat ze daadwerkelijk zijn.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Stress als signaal

Stress is een signaal dat er dingen mis gaan in je leven. Je bent niet meer helemaal in contact met jezelf. Het is van belang om het volgende in gedachten te houden:

  • Je hebt gedachtes, je bent niet je gedachtes. Je bent wat je doet.
  • Je gedachten zijn van invloed op hoe je je voelt.
  • Je kan zelf bepalen of je je gedachtes wel of niet gelooft.

Dat is best positief, toch? Stress zit voor een deel tussen je oren. Niets heeft betekenis, behalve de betekenis die je er aan geeft. Zo is het ook met je gedachtes. Dat zijn jouw gedachtes op dat moment, ze hoeven niet altijd waar te zijn. Misschien zit je te tobben of piekeren en ben je wat negatiever dan normaal, je denkwijze is dan ook anders.

Stress is een signaal dat je niet meer met jezelf op één lijn zit. Je weet misschien niet wat je wel en niet wilt, je wist misschien in eerste instantie niet eens dat je stress hebt. Je lichaam geeft signalen af dat er rust en herstel nodig is. Je hebt hoofdpijn, rugklachten, concentratieproblemen en last van slapeloosheid. Het is tijd om een stap terug te doen en het lichaam te laten herstellen.

Herstel is de oplossing tegen chronische stress

Als je van stress af wilt komen is het van belang om je lichaam en geest rust te geven. Stress is spanning in het lichaam. En het tegenovergestelde van spanning is ontspanning. Je lichaam heeft ontspanning nodig om weer te kunnen herstellen.

Tijdens een stressvolle gebeurtenis gaat het lichaam in de vlucht-of-vecht modus en worden er cortisol en adrenaline aangemaakt ter compensatie voor de energie die het lichaam verbruikt. Als het gevaar is geweken en dus de stress verdwijnt zou je weer moeten herstellen. Je lichaam is weer tot rust gekomen en de hoeveelheid cortisol en adrenaline nemen af.

Als je last hebt van chronische stress is dit dus niet het geval. Je lichaam blijkt in parate modus om te kunnen vechten of vluchten. Je lijf blijft maar adrenaline en cortisol aanmaken, waardoor je last krijgt van slapeloosheid en juist overdag doodmoe bent.

Balans is het sleutelwoord. Spanning en ontspanning moeten met elkaar in evenwicht zijn. Je kunt niet constant blijven doorwerken, het lichaam heeft van tijd tot tijd rust nodig.

Van stress afkomen

Je zult de oorzaken van je stress moeten vinden. Pas als je weet waardoor je stress krijgt kun je gaan zoeken naar oplossingen. Op deze website lees je veel over verschillende soorten stress, van werkstress tot en met relationele stress. Hier vindt je dan ook diverse tips waarmee je stress kunt verminderen en voorkomen. Toch blijft het zo dat ieder mens anders is. Iedereen is uniek. Waar jij stress van krijgt vindt een ander misschien slechts een spannende uitdaging. Probeer verschillende adviezen en tips uit. Op die manier kun je achterhalen wat voor jou werkt.

Als je eenmaal de grootste oorzaken van je stress hebt aangepakt zul je zien dat het veel makkelijker wordt om de overige stressoren te verhelpen. De eerder genoemde 80/20 analyse helpt je om in kaart te brengen wat in jouw leven de grootste oorzaken van stress zijn.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.