Ervaar rust in je hoofd met deze 7 tips

Rust in je hoofd ervaren is een belangrijk onderdeel van een stressvrij leven. Het klinkt misschien cliché, maar zonder innerlijke rust zul je niet echt gelukkig zijn. Als je constant leeft met een opgejaagd gevoel, alsof je achter de feiten aanloopt en simpelweg te weinig tijd hebt, wordt het lastig om je voldaan en gelukkig te voelen.

Dus hoe doe je dat dan? Hoe kun je voor rust in je hoofd zorgen?

Wat is rust in je hoofd NIET

Als je weet wat het niet is wordt het makkelijker om innerlijke rust te herkennen voor wat het werkelijk is.

Je hebt geen innerlijke rust als je:

  • Leeft volgens het ‘chronos’-tijdsprincipe,
  • Constant bang bent om te ‘verliezen’ op één of andere manier,
  • Meer bezig bent met de toekomst of het verleden,
  • Leeft alsof je dingen ‘moet’ in plaats van ‘wilt’,
  • Niet inziet dat spijt zinloos is,
  • De informatie-stortvloed zijn vrije gang laat gaan.

Rust in je hoofd dankzij een andere tijdsbeleving

Veel mensen (waaronder ik zelf ook nog af en toe!) leven met een chronos-mentaliteit.

Chronos de griekse god van de tijd
Chronos, de Griekse god van de tijd

Chronos-tijd staat voor meetbare tijd. Dit houdt je onder andere bij in je agenda. Je gaat van activiteit naar activiteit en laat weinig ruimte over voor ‘loze’ tijd. Iemand die Chronos-tijd hanteert in zijn leven is vaak doel- of resultaatgericht bezig. Dit resulteert er dan ook vaak in dat er een gevoel van tijdsgebrek ontstaat. Want wanneer is iets immers helemaal af? Er zijn altijd wel meer dingen om te doen.


Wil je Leven in het Nu?

Volg dan deze online Cursus Leven in het Nu.
Stop met denken – en begin te genieten van dit moment.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

De Kairos-mentaliteit daarentegen draait om de innerlijke tijdsbeleving. Je herkent het wel: de tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Of de tijd gaat juist extreem langzaam als je met minder leuke dingen bezig bent.

Het besef van tijd wordt enorm aangepast door je brein. De ene minuut is de andere niet.

De Kairos-mentaliteit draait om het benutten van ‘loze’ momenten, zoals wanneer je onder de douche staat, een wandeling in de natuur maakt of misschien samen met anderen op de trein staat te wachten. Benut jij deze ogenschijnlijk nutteloze momenten door ze op te vullen met social media, of gebruik je deze tijd bijvoorbeeld om te reflecteren of tot nieuwe inzichten te komen?

Overigens doet de Kairos-mentaliteit ook erg denken aan de flow-ervaring, waarbij de tijd lijkt te vliegen omdat je wordt uitgedaagd en je helemaal door de activiteit wordt opgeslokt.

Het is niet zo dat per definitie Kairos-tijd beter is. Beiden tijdsmentaliteiten zijn even belangrijk. Zoals met veel dingen in het leven draait het ook hier om balans.

Zodra je een balans weet te creëren tussen Chronos- en Kairos-tijd heb je een optimale manier gevonden om rust in je hoofd te creëren.

Laat je niet altijd opjagen door de tijd. Gun jezelf ook eens wat ‘loze’ momenten in de dag, waarop je dagdroomt, voor je uit staart of lekker naar muziek luistert.

Leven met een overvloed-mentaliteit

Als er iemand wint, moet er ook iemand verliezen.

Verlies jij, dan win ik.

Verlies ik, dan win jij.

Deze win/verlies-denkwijze zit behoorlijk diep bij de meeste mensen. Dat is op zich niet gek, want het menselijk brein is gericht op overleven. En in tijden dat er bijvoorbeeld weinig eten is kan die focus letterlijk je leven redden. Maar hoe vaak komt dat vandaag de dag nog voor? Er is eten in overvloed in de Westerse Wereld. En hoe zit dat met de rest? Waar heb jij geen toegang toe?

Het leven is heel wat anders dan duizenden jaren geleden! Nu is er geen échte schaarste meer, het gaat niet meer om gevechten tussen leven en dood. Als je één keer niet je zin krijgt of toevallig te laat bent voor een ‘Op = Op’-actie, tja pech dan. Volgende keer beter!

Deze nieuwe denkwijze – dit andere paradigma – is voor veel mensen lastig om te accepteren. Zij blijven hangen in een schaarste-mentaliteit. Deze mentaliteit motiveert hen om actie te ondernemen: blijf constant je e-mail en Facebook checken, want wat als je iets mist!?

Zoals je inmiddels nu wel duidelijk wordt is deze mentaliteit schadelijk voor je innerlijke rust. Rust in je hoofd ontstaat pas als je de overvloed in je leven durft te zien.

Er is genoeg voor iedereen

Leef in het heden. Hier zijn je acties waardevol.

Het hier en nu is waar het gebeurd.

Het verleden is geweest en de toekomst ligt nog voor het oprapen.

Maar ben jij erbij met je hoofd?

Of zit je te dagdromen over het verleden of de toekomst?

Je kan geen echte rust ervaren als je gedachten steeds afdwalen. Het is niet verkeerd om af en toe eens te dagdromen, maar het moet niet de normale modus zijn. Als je bewust leeft zal je zien dat je veel meer van de dingen geniet én je meer rust ervaart. Dit komt omdat de onbekende toekomst vaak zorgen met zich mee brengt. Zorgen die je aansporen om actie te ondernemen. Maar dat doe je niet. Want jij zit met je gedachten bij de toekomst, wat je tegenhoudt om in het heden acties uit te voeren.

Overwin je zorgen door in het heden proactief te handelen.

Wat wil je?

Dingen moeten is de vijand van rust.

Als je dingen zelf wilt zal je veel eerder een voldaan en rustig gevoel ervaren. Dingen moeten gaat over verplichtingen.

Verplichtingen creëren druk.

Druk belemmert innerlijke rust.

Vraag jezelf eens af:

  • Wat wil ik het liefst op dit moment?
  • Hoe kan ik beter omgaan met de verwachtingen die anderen van mij hebben? Zijn het wel realistische verwachtingen?
  • Als ik vanaf nu elke dag iets doe wat ik zelf wil, welke dingen zou ik dan als eerste willen doen?

Spijt is een nutteloze emotie. Hij komt altijd te laat.

Oké, eerlijk is eerlijk. Spijt is misschien niet altijd nutteloos. Of wel?

Het komt altijd te laat. Achteraf. Als het kwaad al geschied is.

Spijt trekt je terug naar het verleden.

“Had ik maar…”,

“Was ik maar…’”,

“Ik wou dat ik…”

Enzovoorts.

Spijt komt altijd te laat.

Als je meer rust wilt ervaren helpt het om in het heden te leven. Spijt draagt daar niet aan bij. Zoals ik al eerder schreef kun je in het heden proactief handelen om problemen in de toekomst te voorkomen. Zo kun je wellicht voorkomen dat je ergens spijt van hebt. Als je in het heden leeft kun je op dát moment bewust kiezen wat je gaat doen. En als je bewust ergens voor kiest zal je achteraf niet snel spijt hebben.

Bouw een dam tegen de informatie-stortvloed.

Eén van de grootste problemen van deze tijd is de informatie-overvloed waar we allemaal mee te maken hebben. Je wordt overspoelt met WhatsApp-berichten, social media notificaties en e-mails.

De oplossing?

Minder informatie consumeren.

Ikzelf lees bijvoorbeeld nooit de krant en ik kijk geen nieuws. Ben ik daardoor niet goed op de hoogte van wat er speelt? Integendeel, ik heb altijd wat om over te praten als ik sta te wachten. Ik hoor van buurtgenoten, vrienden of familie de werkelijk belangrijke dingen die er gebeuren in de wereld.

En de rest? De rest van al die informatie hoef ik niet te weten.

Als ik iets wil weten zoek ik het bewust op. Dan ga ik gericht op zoek. Het voordeel hiervan is dat je veel meer mentale ruimte over houdt.

Ik weet nog goed dat ik ooit leerde dat je ruim 60% van wat je als student te horen krijgt tijdens een les binnen 24 uur vergeten wordt! Ruim zestig procent, dat is enorm veel! Moet je nagaan wat je wel niet vergeet in je dagelijks leven. Je brein heeft er een fulltime job aan om alle informatie die jouw kant op komt te filteren, segmenteren en dan wel of niet door te laten.

Er is veel ruis op de lijn. Tijd voor een informatie-arm dieet. Consumeer enkel nog de informatie die je bewust hebt geselecteerd.

Doe aan mindfulness!

Je kan ook overwegen om mindfulness te gaan beoefenen. Mindfulness houdt eigenlijk in dat je gedurende een (korte) tijd je aandacht op iets kan vestigen. Dit is een essentiële vaardigheid als je werkelijk in het hier en nu wilt leven. Bovendien helpt mindfulness om je emoties onder controle te houden, zodat je makkelijker rationele (en vaak slimmere!) beslissingen maakt. De volgende keer als jouw emoties de overhand beginnen te krijgen weet je hoe je jezelf kan kalmeren en weer innerlijke rust ervaart.

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”


Ook leuk om te lezen:

Meditatie voor het slapengaan: ontspannen en tot rust komen

Wat is Mindfulness Based Stress Reduction?

Mindfulness voor elke dag: 5 oefeningen

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>