Carrière maken – de beste en snelste manier

Hoe maak je carrière? Wat zorgt ervoor dat je hogerop komt? Er is één inzicht dat je nodig hebt en dat het snelste resultaat geeft. Zonder deze stap kun je geen carrière maken.

Carrière maak je door te begrijpen wat het management van je verwacht. Door te begrijpen waar je manager behoefte aan heeft. En door je te gedragen alsof je al je promotie hebt gekregen.

Overigens schrijf ik hier over een manager in de mannelijke vorm: dit is puur voor het leesgemak. In plaats van een hij kun je ook een zij lezen.

Wie bepaalt mijn carrière?
Vraag jezelf eens af:
– Wie heeft de grootste invloed op mijn carrière?
– Wie bepaalt of ik promotie krijg?
– Wie kan voorkomen dat ik doorgroei in het bedrijf?

Het antwoord: degene die boven je staat: je baas, je manager, je directeur. Degene die boven jou op de ladder staat
Om die ladder te beklimmen zul je zijn toestemming nodig hebben. Je manager bepaalt óf voorkomt dat je doorgroeit.
Misschien bepaalt je manager niet je hele carrière, maar wel je volgende stap.

Wat wil deze persoon van mij?
Het antwoord op deze vraag is de sleutel tot je carrière. Als je weet wat deze persoon van je wilt en je doet dat, dan maak je promotie.
Om dat te weten, dien je jezelf in zijn schoenen te plaatsen.

In de schoenen van je manager.
Je manager heeft het te druk. Daar kun je vanuit gaan. Naast jou zijn er nog anderen die ook ‘gemanaged’ moeten worden. Daarnaast heeft je manager meer verantwoordelijkheid: hij wordt ook nog afgerekend op het groepsresultaat.

Dus wat voor een persoon heeft je manager het liefst in het team?
Iemand die hem weinig tijd kost en toch de resultaten levert die nodig zijn.
Wat voor een persoon kan je manager missen als kiespijn?
Iemand die veel tijd en aandacht nodig heeft en te weinig resultaat oplevert.

Het profiel van de ideale medewerker.
De ideale medewerker, dat ben jij. Als je tenminste carrière wilt maken.

Wat moet je daarvoor doen?
Om carrière te maken moet je manager het gevoel geven dat je:
–      Alles onder controle hebt. Dat wat er ook gebeurt, jij het werk afkrijgt.
–      Zelfstandig bent. Dat je weinig tijd en aandacht nodig hebt.

Kortom, je geeft het gevoel dat er op je gebouwd kan worden.

Je krijg pas promotie als je manager dat ook krijgt.
Door controle en zelfstandigheid uit te stralen, weet je manager dat alles wat je doet, goed is. Dat is een hele opluchting! Jij krijgt in gedachte een ‘ruim voldoende.’

Dat is ook de enige manier waarop je manager zelf kan groeien: als alles ruim voldoende wordt gedaan, dan is het tijd voor zijn eigen promotie. En als hij of zij geen promotie krijgt, is er ook minder ruimte voor jouw promotie.

Is je werk goed doen wel goed genoeg?
Dat hangt af van het bedrijf. In sommige bedrijven is je werk goed doen niet voldoende om carrière te maken. De oplossing is dan meer te doen dat er verwacht wordt.

In het artikel ’10 Bewezen methoden om carrière te maken’ schreef ik:
“Promotie wordt vaak gegeven als iemand laat zien klaar te zijn voor de volgende stap. De beste manier om dat te laten zien is je al te gedragen alsof je die promotie hebt. Door nu al verantwoordelijkheid te nemen voor je nieuwe positie.”
Zo laat je zien dat je toe bent aan de volgende stap op de carrièreladder.

Mijn baas werkt niet mee.
Carrière maken wordt moeilijk als je een baas hebt die:
–      Zelf geen carrière wilt maken en dus wil blijven waar hij zit.
–      Je niet waardeert, ook al werk je hard en goed.
–      Zelf niet gewaardeerd wordt door het management.

In die gevallen heb je een aantal keuzes:
–      Probeer op te vallen bij het hoger management. Misschien passeer je op een dag wel je huidige manager.
–      Houd je ogen open voor een andere functie.
–      Zoek een ander bedrijf.

Het kan zijn dat je manager volgens jou de functie niet verdient. Als dat zo is, dan zal dat op lange termijn vanzelf wel gecorrigeerd worden. Een bedrijf kan het zich nooit lang veroorloven om incapabele mensen in dienst te houden.

Carrière volgt altijd dezelfde regels.
Hoe dan ook, in elke functie en in elk bedrijf geldt: de mensen die carrière maken, zijn de mensen waarvan iedereen weet dat ze het werk gedaan krijgen. Wat er ook gebeurt. En het zijn vaak de mensen die meer doen dan waar ze voor betaald krijgen.

Eerst de inspanning, dan de beloning.
De mensen die geen carrière maken, zijn vaak de mensen die zeggen: “Als ze beter zouden betalen, zou ik harder werken.” Die wachten helaas nog steeds.

Ben jij op zoek naar je droombaan?
Bestel dan nu de e-cursus Vind je Ideale Baan omdat je hiermee je twijfels omzet in kracht. Ontdek je passies en talenten, bepaal precies wat je wilt en maak de overstap naar je droombaan! “Uiteindelijk heb ook ik de stap genomen en ik ben nu zo ontzettend blij dat ik dat gedaan heb! De cursus heeft mij geholpen te ontdekken wat ik wil. Door de juiste vragen ben ik in relatief korte tijd erachter gekomen wat mijn droombaan is. Ik kan het iedereen aanraden. Top!”

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. GRATIS E-BOEK | ONLINE TRAINING

5 antwoorden
  1. Yolanda L
    Yolanda L zegt:

    Promotie maken is leuk, maar vraag jezelf goed af of je dan nog wel plezier in het werk hebt. Zo niet, dan heeft de promotie een emotioneel negatief effect. En of dat goed is voor je groei?

    Toen ik jaren geleden nog op een helpdesk werkte (problemen oplossen, mensen helpen, dankbaar werk), werd mij gevraagd of ik wilde solliciteren naar de functie van afdelingsmanager. Leuke promotie, maar met hele andere taken. Ik zou verantwoordelijk zijn voor de vakantieroosters (lekker boeiend, nee zeggen tegen medewerkers die hun vakantie in drukke periodes wilde plannen, alleen de klanten aan de lijn krijgen die kwaad waren en er met de medewerker niet uit kwamen (‘Ik wil NU je chef spreken!’), 3x per week vergaderen (in dat bedrijf ‘lullen in de ruimte’, exit gesprekken voeren, kortom…. een hoop ‘shit’.

    Ik heb mezelf afgevraagd, word ik hier wel gelukkig van? Mijn basisgevoel om mensen te helpen die thuis vast zitten met hun computer, en na het bellen van de helpdesk weer verder kunnen, wat ik zo leuk vond, was niet meer aan de orde.

    Niet dus. Dus vraag jezelf af of die promotie wel bij je past. Het klinkt leuk, ook voor je omgeving om te zeggen dat je promotie hebt gehad, maar is dat niet hoofdzakelijk gebasseerd om je ego te voeden?

    Promotie kan ook goed zijn, maar let er dan wel op of je ‘s ochtends nog wel met plezier naar je werk gaat!

    Beantwoorden
  2. Frank
    Frank zegt:

    Beste Yolanda,

    Een hele mooie aanvulling en een sprekend voorbeeld.
    Ik ben het helemaal met je eens!
    Ik neem aan dat je de promotie aan je voorbij hebt laten gaan en er geen spijt van hebt gekregen?

    Vriendelijke groet
    Frank

    Beantwoorden
  3. L.
    L. zegt:

    Beste, ik lees net het zeer interessante artikel waarin ik veel zaken kan herkennen maar wat voor mij steeds moeilijk blijft is hoe dien je te handelen als je baas zeker weet dat ze op je kan vertrouwen en dat alles ruim binnen tijd is afgewerkt maar je niet hogerop laat gaan uit schrik dat een andere chef dan met haar goeie “rechterhand” zou weglopen? Is er uberhaupt een manier om dan toch hierdoor te breken? groeten,

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste L,

      Dan wordt het tijd voor jezelf op te komen en te onderzoeken of je via een andere weg je doel kan bereiken. Maak (heel!) duidelijk wat je wilt aan de mensen in het bedrijf die de beslissingen nemen. Een carrière is zelden afhankelijk van 1 persoon, dus laat je niet tegenhouden en zoek andere beslissingmakers. In het uiterste geval kun je altijd nog je manager laten kiezen tussen promotie of ontslag.

      Veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.