Wat houdt je aan de grond?
Alleen positief denken werkt niet. Zie het als het opstijgen met een luchtballon. Je kunt nog zo graag willen zweven, maar wat houdt je aan de grond? Dat is de vraag.

Je zult eerst je zorgen los moeten laten voordat positief denken echt werkt.

Maar hoe doe je dat? Laat de controle los en ontwikkel vertrouwen in jezelf en in je toekomst, dat zijn de sleutels.

Lees waarom we ons zorgen maken en wat we eraan kunnen doen.

Ik word kriebelig van al dat positieve denken!
Een tijd geleden kreeg ik een mooie reactie op de e-cursus ‘Nooit meer zorgen of stress’:

“Ik werd altijd een beetje kriebelig van dat positieve denken en als ik tegen mezelf zei dat ik positief moest denken, lukte het juist niet.

Ik was me er niet zo van bewust, maar ik was op een gegeven moment altijd negatieve scenario’s aan het uitdenken, waardoor ik een tobberig en angstig persoon aan het worden was en dus negatief. Precies zoals je omschrijft in je cursus: ik was een kei geworden in rampscenario’s. Dat had ik alleen zelf niet in de gaten.

Jouw e-cursus vond ik zo duidelijk dat het kwartje ineens bij me viel. Waarom heeft niemand dat eerder zo aan me uitgelegd? Dank je wel dus daarvoor. Ik ben hartstikke tevreden.”

Positief denken alleen lost niets op.
Het mooie van deze reactie vind ik dat deze duidelijk maakt dat positief denken alleen niet werkt. Zie het als het opstijgen met een luchtballon. Je kunt nog zo graag willen zweven, maar wat houdt je aan de grond?

De ballast, nietwaar? In ons geval zandzakken gevuld met zorgen. Als je die zorgen niet kwijtraakt, helpt positief denken ook niet. Hoe hard je het ook probeert.

Je kunt wel denken: “Ik zweef!”, maar dat is niet slim. Wat houdt je aan de grond? Dat is de vraag.

Doemdenken, rampscenario’s en beren op de weg.
Doemdenken is een zelfvervullende voorspelling. Je trekt als het ware de situatie naar je toe die je juist niet wilt ervaren.

Waarom maken we ons dan zorgen? We weten toch het niets oplost? Daar zijn 3 redenen voor:
1. We denken daarmee controle te kunnen uitoefenen op de situatie.
2. Door te denken, hoeven we geen actie te ondernemen en kunnen dus ook niet mislukken.
3. Door te klagen, krijgen we aandacht van anderen (als we dat willen).

Meestal is één van deze ‘voordelen’ de reden dat je nog piekert. Ga het maar na voor jezelf…

Hoe kom je af van je zorgen? Hoe voorkom je doemdenken?
Ik kan je niet het hele recept geven in één artikel. Daarvoor raad ik je aan de e-cursus ‘Nooit meer zorgen of stress’ te bestellen: daar wordt alles tot in detail uitgelegd en worden meer dan 40 verschillende oefeningen gegeven om je hierbij te helpen.

Een paar van de inzichten die je gaan helpen zijn deze:

Besef dat het alleen maar gedachten zijn:
Je denkt, voelt en doet, maar je bent niet je gedachten, noch je gevoelens, noch je acties. Stap uit die droom voodat het een nachtmerrie wordt. Je kunt ze veranderen als je wilt. Door ze te veranderen krijg je andere resultaten – en dus minder stress en zorgen.

Met denken alleen los je niets op.
Om je uitdaging aan te gaan en je probleem op te lossen zul je iets moeten doen. Vaak is de beslissing zelf het moeilijkst en vind je hierna vanzelf de stappen die je kunt nemen.

Zolang je luistert naar je eigen gevoel, dat je feilloos vertelt of dit een goede beslissing is, kun je eigenlijk niet mislukken. Die beslissing is immers een gevolg van wat jij wilt. Hoe kan dat ooit een foute keuze zijn?

Ontwikkel vertrouwen in de toekomst.
Wat er ook gebeurt, je zult uiteindelijk een oplossing vinden voor de uitdagingen die je tegenkomt. Dat heb je tot nu toe ook gedaan.

Het heeft geen zin je daar zorgen over te maken, omdat je niet exact weet wat er gaat gebeuren. Wat er ook gebeurt, je vindt er wel een oplossing voor. Vertrouw op je eigen kracht en geloof in je toekomst.

Laat de controle los.
Laat het los. Accepteer dat je op deze aarde en in dit leven niet alles kunt controleren. Dat sommige dingen anders lopen dan je denkt. Realiseer je dat door ontspannen te zijn, dingen juist vaak beter lopen dan je verwacht.

Ontspannen realiseren dat dingen anders lopen, kost nog altijd veel minder energie dan te piekeren om ervoor te zorgen dat alles gaat zoals je wilt.

Zet je gedachten uit.
Als het lastig is om zorgen uit je gedachten te zetten, kun je er ook voor kiezen om je gedachten zelf uit te zetten.

Als je je gedachten tijdelijk uitschakelt, maak je je automatisch geen zorgen meer, nietwaar? Zorgen maken zonder denken is onmogelijk.

Ga uit je hoofd en in je gevoel. Voel dit moment. Kijk om je heen en voel, zie en hoor wat er gebeurt. Waar zijn je zorgen nu? Ze zijn er niet: ze verdwenen toen je je concentreerde op dit moment.

Ik weet, het zijn korte handvatten, maar ze hebben veel diepgang en waarde als je ze toepast. Deze online training gaat je hierbij helpen:

Word positiever in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Ze blokkeren je geluk en succes. Laat je stress los met deze online training en voel je weer ontspannen en positief. De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Laat de stress los en kies voor ontspanning

Wat zijn jouw ervaringen met positief denken? Vind je het onzin of juist geweldig?
Wat werkt voor jou het beste?

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. Gratis e-boek | Online Training | Online Coaching

6 antwoorden
  1. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Beste Frank,

    Bedankt voor al weer een heel goed artikel. Dit artikel komt als geroepen.

    Ik zit als het ware gevangen in mijn eigen hoofd. Ik probeer om mijn negatieve gedachten om te zetten in positieve. Maar het lukt me niet.
    Ik heb problemen in zowel mijn priveleven (negatief zelfbeeld, opmerkingen door anderen dat ik te stil ben, waardoor ik niet meer naar verjaardagen durf, en overlast van buren) als op mijn werk (pesterijen en te veel controle waardoor ik onzeker word). Ik ben op voorhand elke dag bang voor wat er komen gaat (faalangst op het werk en bang dat de situatie thuis uit de hand loopt). Hoe kan ik dit omzetten?

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Anoniem,

      Fijn te horen dat het je kan helpen 🙂

      Als je je eigen verhaal terugleest dan vind je onder al die uitdagingen een soort basiskern: (nog) te weinig zelfvertrouwen. Met een positief zelfbeeld maak je je minder druk om de mening van anderen waardoor sociale contacten makkelijker worden, je eerder assertief durft te zijn bij persterijen en meer de controle kunt loslaten omdat je meer vertrouwt dat je wel een oplossing vindt en je dus uiteindelijk minder faalangst ervaart.

      Hier is een artikel dat dieper ingaat op die samenhang tussen ogenschijnlijk verschillende uitdagingen:
      https://www.newstart.nl/blog/faalangst-onzekerheid-perfectionisme-en-stress/

      Lees het op je gemak door. Je kunt dit alles omzetten door te werken aan de basis: een gezond en blijvend zelfvertrouwen. De cursus Blijvend Zelfvertrouwen gaat je hierbij helpen. Een cursus kost natuurlijk tijd en energie, maar als je er de tijd voor neemt, gaat het je veel helpen. Daarna zou ik (maar bepaal het altijd voor jezelf) eens kijken naar de cursus Nooit meer Zorgen of Stress, omdat deze je specifiek helpt met het ‘minder gevangen zitten’ in je eigen hoofd door positiever te denken.

      Nogmaals, ook uit eigen ervaring: iets veranderen kost altijd tijd en energie, maar wat je niet verandert, blijft hetzelfde – en de uiteindelijke beloning is groot!

      Veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden
  2. Anoniem 1
    Anoniem 1 zegt:

    Dank je wel voor deze woorden. Ik heb er gewoon wat lucht van gekregen. De nieuwste mode uitspraak: je moet wel positief denken hè. …. alsof je een grote negatieveling bent. Je stort alleen even je hart uit met de reële zaken die op dit moment allemaal in je leven spelen en die niet mooier zijn dan zo. Het voelt op zo n moment als: ik heb geen zin in jouw sores.
    Alsof je nooit positief bent. Voor mij speelt er veel. Binnenkort geen inkomen, nog geen baan, woonruimte op de tocht, een wankele relatie en pas het besef toe moeten laten toch werkelijk geestelijk en lichamelijk mishandeld te zijn in mijn leven. En ik zo positief willen leven dat ik die realiteit niet toeliet in mijn leven en maar doorging en doorging. Soms is positief denken je grootste vijand en heb je een dosis realiteit nodig om door al dat positief draaien van slechte dingen in je leven niet vreselijk in de knoop te komen.
    Wat jij zegt: je voeten eerlijk op de grond.
    Wat een opluchting dat je dit schrijft. Het voelt voor mij alsof het weer mag. Dank je wel hiervoor.
    Ik heb hulp nodig bij het vinden van mijn zelfvertrouwen. Dat is enorm laag. Ben zo onzeker en daardoor bang voor wat ik allemaal moet. Waar moet ik beginnen?

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Anoniem1,

      Graag gedaan 🙂

      Iedereen denkt er natuurlijk anders over, maar persoonlijk vind ik dat iedereen alles màg voelen en denken. Van jezelf vinden dat je nooit negatief mag zijn of dat je altijd positief moet zijn, is vragen om extra weerstand en spanning. We vergeten vaak dat we ook maar gewoon mens zijn en hebben ook net zo vaak te hoge verwachtingen (lees: eisen) van onszelf. Dus het helpt al om jezelf toestemming te geven het niet perfect te doen 🙂

      Voor wat betreft het terugvinden van je zelfvertrouwen, lees eens dit artikel:
      https://www.newstart.nl/blog/zelfbeeld-wat-zie-je-als-je-in-de-spiegel-kijkt/

      De snelste weg is het volgen van de online cursus Blijvend Zelfvertrouwen, maar doe dit uiteraard alleen als het je aanspreekt 🙂

      Veel succes en sterkte!

      Vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden
  3. Johanna
    Johanna zegt:

    Beste Frank,
    Ik heb een hele tijd je artikels gevolgd en vond er vaak interessante elementen in. Enkele ervan probeer ik ook effectief toe te passen. Maar als de grond onder je voeten wegzakt door allerlei omstandigheden waarop je geen grip hebt, dan is het veel moeilijker om de positieve elementen die uit je artikels naar voren komen te kunnen omzetten in positieve acties. Ik leef ook niet alleen. Zorgen loslaten lost ze niet op volgens mij. Je moet toch zoeken hoe oplossingen te vinden? En proberen of die oplossingen ook verwezenlijkt kunnen worden? En als dit niet lukt op de ene manier, er een andere zoeken … totdat iets lukt?
    Ik heb een hele tijd je artikels niet meer kunnen lezen, stelde dit uit totdat ik oplossingen gevonden had voor mijn grootste problemen. Maar vandaag denk ik: artikels met een positieve blik kunnen toch helpen mijn positiviteit terug te vinden. En met een beetje meer positiviteit zullen mogelijke oplossingen ook beter gerealiseerd kunnen worden.
    Dit is mijn feedback (1ste reflex zou ik het noemen) na het lezen van dit artikel en de reacties van anderen erop, waarvoor dank aan alle auteurs. Het geeft me opnieuw wat moed verder te zoeken. Ik bleef teveel ronddraaien. Maar ik ben geen fataliste van nature. Ik laat me niet lang doen door tegenslagen en slecht nieuws. Vaak hoort en onthoudt men alleen wat fout gaat, niet de kleine positieve acties van mensen. Ik put moed uit positieve citaties en teksten die even doen stilstaan bij het (dagelijkse) leven, dat niet altijd over rozen loopt.

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Johanna,

      Dank je voor je reactie

      “Zorgen loslaten lost ze niet op volgens mij. Je moet toch zoeken hoe oplossingen te vinden? En proberen of die oplossingen ook verwezenlijkt kunnen worden? En als dit niet lukt op de ene manier, er een andere zoeken … totdat iets lukt?”

      Natuurlijk, een oplossing vinden is de beste manier om je zorgen over het probleem los te laten 🙂

      Eigenlijk hebben we maar 3 keuzes als een situatie ons niet bevalt:

      1. Actie (en voor de doorzetters, zoals jij het omschrijft: doorgaat totdat het lukt)
      2. Acceptatie (als je er echt helemaal niets aan kunt veranderen)
      3. Frustratie (als 1 en 2 niet lukt, maar dit is uiteraard nooit de beste keuze)

      Bovendien, niemand kiest altijd 1 van de drie. Iedereen heeft ervaring met alle drie de keuzes, afhankelijk van de situatie. Fijn te horen dat je je niet lang laat tegenhouden slechts nieuws. Inderdaad, het leven is niet altijd makkelijk, of zoals mijn stiefvader zegt “Het leven is levensgevaarlijk!” 🙂

      Als je op zoekt bent naar een oplossing voor jouw uitdaging (dat proef ik zo uit je reactie), gaat dit artikel je hopenlijk helpen iets meer mogelijke oplossingen te vinden:
      https://www.newstart.nl/blog/minder-frustratie-je-hebt-altijd-een-keuze/

      Veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.