Jezelf opgejaagd voelen, hoe kom je van dat gevoel af?

Ken jij dat gevoel?

Dat je opgejaagd en onrustig bent?

Jezelf opgejaagd voelen is niet prettig. Voor sommigen is dit dagelijkse kost. Bij sommige mensen zit het in hun karakter om van zichzelf wat nerveus en gespannen te zijn. Andere personen worden opgejaagd door de hoeveelheid cafeïne in hun lichaam, koffie kan ervoor zorgen dat je je onrustig en opgejaagd voelt.

Wat is een opgejaagd gevoel?

Een gejaagd gevoel kan verschillende oorzaken hebben, die elkaar kunnen versterken. Je opgejaagd voelen is geen pretje. Het voelt alsof je iets moet doen, je bent onrustig en kan moeilijk op één plek blijven zitten. Veelal is het zo dat je het gevoel hebt dat je iets moet doen, maar omdat je zo onrustig bent lukt het je niet om te concentreren, waardoor je niet echt begint aan een taak. Soms kun je een gejaagd gevoel iets verminderen door daadwerkelijk aan de slag te gaan. Maar in andere gevallen blijft het gevoel van gejaagdheid juist knagen, omdat je (soms onterecht) het idee hebt dat er belangrijkere dingen te doen zijn.

Hoe ontstaat dan eigenlijk een gevoel van gejaagdheid en wat kun je eraan doen om je beter te voelen?

Hoe ontstaat een gejaagd gevoel?

Een gejaagd gevoel kan ontstaan door verschillende redenen. Dit maakt het des te lastiger om de ware oorzaak te vinden. Veelal zijn er meerdere bronnen die van invloed zijn op hoe jij je voelt. De ene bron versterkt de andere, waardoor een gevoel van gejaagdheid vaak een soort vicieuze cirkel wordt. Als je eenmaal opgejaagd bent, is het lastig om weer ontspannen en kalm te worden.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Hoe ontstaat het gevoel van gejaagdheid?

Er zijn diverse oorzaken te benoemen van een gejaagd gevoel, zoals:

  • karakter;
  • eten (teveel cafeïne);
  • Werkstress;
  • Financiële stress;
  • Relationele stress.

Door hoe je bent kun je aanleg hebben om snel een opgejaagd gevoel te hebben. Gelukkig kun je wel leren om dit te veranderen. Uiteindelijk ben jij de baas over je eigen lichaam, dus kun je je reactie kiezen.

Ook eten kan zorgen voor een onrustig en gejaagd gevoel. Hoe voel je je als je al vijf koppen koffie op hebt? Waarschijnlijk super alert en scherp, maar misschien ook wel enigszins opgejaagd en gestrest.

Uiteraard zorgt stress ook voor een gevoel van gejaagdheid. Je hebt het idee dat je iets moet doen. Je wilt vluchten of vechten. De oorzaken van je stress wil je overwinnen, of je wilt ervan weg vluchten. Dit is de natuurlijke gang van zaken. We worden geleid door onze verlangens en wensen, we vermijden pijn en zoeken vreugde. Zolang deze wensen en behoeftes niet zijn vervuld voelen we ons onrustig. Ook als er iets in de weg staat van deze belangen voelen we ons niet op ons gemak.

Hoe kun je van dit gevoel afkomen?

Accepteer dat je op dit moment onrustig en gejaagd bent. Het heeft geen zin om deze emotie of gevoelens weg te stoppen en te negeren. Accepteer hoe je je voelt. Accepteer jezelf en de emoties en gevoelens die je ervaart. Sta stil bij hoe je je voelt. Wat denk je dat dit gevoel van onrust heeft gecreëerd? Wat denk je dat je nu nodig hebt?

Wat wil je lichaam je zeggen? Wat is de oorzaak van dit opgejaagd voelen?

Doe dingen waardoor je gaat ontspannen. Ga iets leuks doen. Maak een wandeling of doe iets creatiefs. Het helpt om de negatieve spiraal van gedachten te doorbreken. Doe iets wat spanning wegneemt, anders kom je in een vicieuze cirkel van negativiteit terecht.

Probeer positief te zijn. Het is makkelijk om te tobben, piekeren en je zorgen te maken. Als je negatief denkt, ga je negatief handelen, waardoor je negatief gaat denken, enzovoorts. Wees positief en verbreek de cirkel. Denk bij jezelf, ik voel me gejaagd, maar ik ben niet dit gevoel.

Wat kun je doen om je minder opgejaagd te voelen?

Als je bewust bent van wat bij jou voor een opgejaagd gevoel zorgt kun je hier in je dagelijks leven rekening mee houden. Ikzelf word erg onrustig als ik meer dan drie koppen koffie per dag drink, bovendien kan ik dan slechter slapen, waardoor ik de dag erna suf wakker wordt. Als gevolg ga ik meer koffie drinken. Zo ontstaat een negatieve, vicieuze cirkel. Ik houd dus rekening met wat ik drink.

Wat zijn bij jou factoren waardoor je je onrustig voelt? Misschien heb je een groot aantal projecten lopen op werk en dit maak je nerveus? Het helpt om grote opdrachten op te knippen in kleinere onderdelen. Dit creëert overzicht en overzicht creëert rust.

Ben jij iemand die houd van gezonde spanning, of ben je meer een zenuwpees? Als je van jezelf al erg nerveus bent is het belangrijk om je bewust te worden van je gedrag. Is je gedrag realistisch? Stel je niet te hoge verwachtingen van jezelf? Niemand is perfect, geef jezelf voldoende ruimte om te leren en te groeien.

Ga vooral situaties waarin je je opgejaagd voelt niet uit de weg, het kan helpen om ervaring op te doen met dergelijke situaties. Na een paar keer zo’n situatie te hebben meegemaakt, zal je zien dat het allemaal wel meevalt. Weinig situaties zijn werkelijk zo “vlucht-of-vecht” als we denken.

 

Over de schrijver 

Sander

Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige. “Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

Ontdek  het geheim
Hoe je krijgt wat je wilt

Ontvang ons gratis eBoek.

35.000 lezers gingen je voor!


Ook leuk om te lezen:

Omgaan met stress op het werk: de 3 ingrediënten voor succes

Wat zijn de kenmerken van overspannen zijn?

Proactief handelen om stress te voorkomen

  • Wat een goed artikel!
    Erg herkenbaar, minder koffie dus. Ik drink zoveel koffie per dag en dit artikel bewijst maar weer dat dat niet goed is. Bedankt!

    Stijn

    • Hoi Stijn,

      Bedankt voor je compliment!
      Ik hoop dat je van je gejaagde gevoel afkomt door minder koffie te gaan drinken. Als ik voor mijzelf spreek; bij mij hielp het een hoop!

      Succes!

      Groeten,
      Sander

    • Hoi Willie,

      Wat naar voor je! Het is jammer dat je het jaar afsluit met een opgejaagd gevoel.
      Ik hoop dat volgende jaar een jaar wordt met meer ontspanning.

      Succes met het aanpakken van jouw stress!

      Groeten,
      Sander

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >