Lees hier hoe je jouw onrust kan overwinnen

Heb jij regelmatig last van onrust in je lichaam? Lees hier wat je kan doen om van rusteloosheid af te komen. Door veel mensen wordt een onrustig gevoel weggewuifd als zijnde dat het niet van belang is. Maar jij en ik weten allebei dat het een behoorlijk naar gevoel kan zijn! 

Rusteloosheid en stress

Rusteloosheid wordt vaak gebagatelliseerd. Het is niet tastbaar en concreet, dus zal het allemaal wel meevallen. Althans, dat denkt men.

Rusteloosheid ontstaat doordat je graag een oplossing wilt voor je probleem. Je blijft in je gedachten bezig met zoeken naar een oplossing, hierdoor ontstaat onrust. Als je de gevolgen van onrust aanpakt kan dit tijdelijk verlichting bieden. Maar het is nog beter om uiteraard het probleem bij de bron aan te pakken en zo voor eens en voor altijd met je onrust af te rekenen.

Onrust kent vele oorzaken. Denk maar aan het verliezen van je baan of financiële onzekerheid. Alles wat er gebeurd heeft gevolgen en consequenties. Als we als mensen geen gevoel meer hebben van grip op deze zaken, kan dat voor veel stress zorgen.

Zodra zekerheden wegvallen en er verandering optreedt is dit vaak een reden tot rusteloosheid. We wikken en wegen. We tobben en piekeren. We zijn immers van mening dat dit helpt om tot een oplossing te komen. En soms is dat zo, maar soms doet piekeren meer kwaad dan goed.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Waarom worden we onrustig?

Zoals met veel dingen heeft alles een reden. Emoties zijn bedoeld om ons tot actie over te laten gaan. Ook onrust in ons lichaam heeft een reden.

Onrust in het lichaam heeft als doel om scherpte en focus mee te geven. Het kan helpen om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen. Een gevoel van onrust dwingt je om bezig te zijn met je probleem. Zodoende zal er veel tijd en energie in het probleem gestoken worden, wat ertoe kan leiden dat je de oplossing vindt en uitvoert.

Maar als onrust in je lichaam te lang duurt brengt het schadelijke gevolgen met zich mee. Je zal je minder fit voelen. Daarnaast kan aanhoudende onrust onder andere chronische vermoeidheid, hartkloppingen, een verhoogde bloeddruk en slaapproblemen met zich mee brengen.

Zo voelt onrust in je lichaam

Herken je het gevoel van vlinders in je buik?

Onrust kan ook zo aanvoelen, maar dan op een negatieve manier. Je hebt eerder een knoop in je maag. Je weet dat er iets moet gebeuren, maar je weet niet precies wat. Je voelt je opgejaagd en in het nauw gedreven.

Je wilt vechten, vluchten of verlammen – de universele stressreactie – maar je weet niet waar te beginnen. Je lichaam is in parate staat, klaar om één van de drie bovenstaande acties uit te voeren. Maar al snel zul je verlammen, wat je weet immers vaak niet wat dé oplossing is voor jouw probleem. Je zal eerst op zoek moeten naar de werkelijke oorzaak van jouw onrust.

Een onrustig gevoel kan leiden tot hartkloppingen. Je lichaam is constant in de vecht-of-vlucht modus. Klaar om actie te ondernemen dus. Ook je hart past zich hierop aan. Het zorgt voor een goede bloedcirculatie, zodat je bloed makkelijk bij je spieren kan voor als je moet wegrennen of vechten.

Rusteloosheid gaat vaak gepaard met chronische vermoeidheid. Er wordt constant waakzaamheid gevraagd van je lichaam. Je brein maakt overuren en dit vergt zijn tol. Doordat er meer energie uitgaat dan dat er binnenkomt treedt er een groeiende vermoeidheid op. Ook dit is een reden om snel de oorzaak van jouw onrust te vinden en deze bij de wortels te verwijderen.

Tot slot is één van de andere fysieke gevolgen van onrust een hoge bloeddruk. Ik hoef je ongetwijfeld niks uit te leggen over het feit dat een te hoge bloeddruk erg ongezond is voor je.

In het volgende gedeelte gaan we kijken naar hoe onrust in je hoofd aanvoelt. Houd nog even vol, want daarna bekijken we de tips die jij kan inzetten om jouw onrustige gevoel te overwinnen.

Zo voelt onrust in je hoofd

Naast dat onrust kan leiden tot fysieke gevolgen heeft het ook invloed op je geestelijke gezondheid. Er zijn verschillende negatieve gevolgen van onrust.

Concentratieproblemen zijn één van de meest bekende gevolgen van onrust. Doordat je in je hoofd bezig bent met het zoeken naar een oplossing van jouw probleem is het moeilijk je te concentreren op andere dingen. Dit kan een behoorlijke belemmering zijn in je dagelijks leven. Je wilt natuurlijk niet 24 uur per dag bezig zijn met jouw probleem. Een gevoel van onrust kan het erg moeilijk maken om je gedachten erbij te houden. Al je aandacht, en dus tijd en energie, gaan naar jouw probleem.

Vanzelfsprekend is onrust funest voor je geestelijke rust. In je hoofd blijven de gedachten malen en rondzwerven. Je brein blijft bezig met het probleem. Het moet en zal een geschikte oplossing vinden. Dit is een erg mooie eigenschap. Zeker toen we nog holbewoners waren en de wereld er wat dat betreft een stuk simpeler uitzag.

Inmiddels is het bijna onmogelijk om voor elke situatie de perfecte oplossing te vinden. Er komt elke dag zoveel informatie op je af. Je brein kan daar onmogelijk altijd het beste uitfilteren. Soms is een oplossing beter dan de beste oplossing. Helaas werkt het brein niet zo, het blijft vaak zoeken naar oplossingen ondanks dat je misschien al wat concrete opties hebt uitgedacht.

Je snapt dat al dit malen en tobben kan leiden tot problemen met slapen. Als je ‘s avonds op bed ligt en je voelt de onrust in je lichaam is het erg moeilijk om in te slapen. Het voelt alsof je nog iets moet doen. Tot rust komen is bijna onmogelijk. Zo meteen volgen een aantal tips die je kan inzetten om weer te genieten van een gezonde nachtrust.

Tot slot, één van de meest gevaarlijke psychologische gevolgen van onrust: depressie. Als je maar blijft malen en piekeren, en er komt geen oplossing in je op, kan onrust leiden tot een depressie. Dit is het geval als je je neerlegt bij de situatie en er daarbij vanuit gaat dat er geen goede afloopt plaatsvindt.

Je bent dus niet tevreden met de situatie en voelt je bedreigd. Als je last hebt van een depressie, ongeacht de oorzaak, is het tijd om een huisarts in te schakelen. Hij of zij kan je doorverbinden naar een psycholoog. Een depressie is geen probleem dat je in je eentje wilt oplossen, daar is het simpelweg te serieus voor.

Wat kun je doen tegen onrust in je lichaam? 5 Tips

Dit zijn ze dan, de fysieke en psychische gevolgen van onrust in het lichaam. Hoog tijd om te kijken wat jij tegen onrust kunt doen.

Weg van werk? Weg laptop!

Eén ding is zeker: als je je werk laptop mee naar huis neemt ga je werken en ga je dus bezig zijn met dingen waar je mogelijk heel de avond aan blijft denken. Begrijp mij niet verkeerd, het is zeker oké om af en toe over te werken. Mits dat jou helpt om daarna een rustig gevoel te krijgen doordat je alle losse eindjes hebt weggewerkt.

Veelal is dat helaas niet het geval. De stapel werk blijft groeien en overwerken is daardoor eerder een bodemloze put dan een oplossing. Het beste is om zodra je naar huis gaat je laptop af te sluiten en even te ontspannen. Dit geeft je tijd om weer op te laden. Zodat je morgen weer fris en energiek aan de slag kan.

Ademhalingsoefening

Een simpele, doeltreffende ademhalingsoefening kan helpen om de ‘scherpe randjes’ eraf te halen. Ga ergens zitten waar je niet gestoord zult worden. Zet een timer voor 5 tot 7 minuten. Haal een paar keer diep adem. Doe nu langzaam je ogen dicht. Concentreer je op je ademhaling. Adem bijna overdreven diep in, duw je buik naar voren zodat je optimaal je longen vult met lucht.

Terwijl je uitademt duw je je buik weer naar binnen, zodat zelfs het laatste beetje lucht uit je longen gaat. Elke keer dat je merkt dat je gedachten afdwalen haal je jezelf geleidelijk terug naar je ademhaling. Dit werkt het beste als je je op een punt concentreert waar je jouw ademhaling voelt, zoals je neus, buik of longen. Werkt dit niet, tel dan elke keer dat je in- en uitademt. Maak het niet te moeilijk, als je bij 10 bent ga je weer verder bij 0.

 

Zoek de natuur op

Wat biedt er meer ontspanning dan even uitwaaien op het strand, of de rust van het bos opzoeken?

Ik weet niet zeker hoe het komt, maar de natuur heeft een kalmerende werking op mensen. Misschien voelen we ons verbonden. Het gekke is dat in de natuur juist alles in beweging is. Constant. Ondanks dat je onrustig bent biedt de natuur een soort harmonie en rust. De volgende keer als je door paniek wordt overvallen stap dan de auto in en rijdt naar het dichtstbijzijnde bos. Het maakt niet uit welk seizoen het is. De natuur is altijd mooi op zijn eigen manier.

Minder cafeïne

Het is nogal een open deur, toch wil ik deze tip met je delen.

Hoeveel koffie drink jij per dag? Ik dacht ook dat ik met mijn 3 tot 5 koppen koffie per dag niet extreem veel cafeïne kreeg. Tot ik besloot te stoppen met koffie drinken. Pas toen merkte ik wat de koffie met mijn lichaam deed.

Cafeïne kan best een goed gevoel geven. Je voelt je scherp en alert. Cafeïne is ideaal als je ergens je schouders onder moet zetten en flink aan het werk gaat. Maar om te ontspannen is het verre van ideaal.

Als je last hebt van een onrustig gevoel raad ik je sterk aan om eens wat te minderen met koffie. Bouw het langzaam af, in 2 a 4 weken tijd. Ik ben benieuwd hoe je je na 4 weken voelt. Ik voelde mij in ieder geval veel beter. Veel energieker vooral.

Meer kamille thee

Zelfs de oude Romeinen dronken al kamillethee om te ontspannen. Deze thee is perfect om mee tot rust te komen. Zet na het eten een lekkere kop thee voor jezelf om vast tot rust te komen.

Zo maak je een goede kop kamille thee:

  • Kook het water (ik zet meestal een pot, dus 1 liter).
  • Laat het kokende water even staan, zodat het iets afkoelt.
  • Doe 4 eetlepels gedroogde of verse kamille bloemen in de theepot (of kop).
  • Laat 5 minuten trekken.
  • Giet nu het mengsel af, zodat de bloemen achterblijven in een zeef.
  • Voila, geniet van je kop thee!

De zin en onzin van piekeren

In hoeverre heeft het zin om je zorgen te maken?

Zoals je op mijn website kan lezen heb ik zelf veel last gehad van een onrustig gevoel. Vanzelfsprekend piekerde ik ook veel. Mijn gedachten bleven maar rondspoken in mijn hoofd. Ik krijg mezelf als het ware niet stil.

Pas jaren later ontdekte ik een mechaniek die mij tot op de dag van vandaag is bijgebleven.

Stel jezelf de volgende vraag: “Heeft het zin om na te denken over dingen die nog moeten gebeuren of gebeurd zijn?”

Als het antwoord ‘Ja’ is, vraag jezelf dan af of het nuttig is. Helpt het je tot nieuwe inzichten te komen als je blijft nadenken over jouw specifieke probleem of situatie? Indien het antwoord weer ‘Ja’ is kan het best de moeite waard zijn om te blijven denken over jouw probleem.

Blijkt dat het geen zin heeft om nog meer tijd en energie aan jouw probleem te besteden, stop dan met piekeren. Alle tijd die jij steekt in nadenken over je probleem is tijd die je verspilt, omdat je dan niet echt bezig bent met werken aan een oplossing.

Doe alles wat in je vermogen ligt

Als je tijd en energie blijft steken in dingen die je niet kan veranderen, gaat dit ten koste van de dingen die je wel kan veranderen. Doe dus vooral alles wat in je vermogen ligt, maar laat de dingen los die onveranderlijk zijn.

Het is zinloos om ongelukkig te zijn over dingen die je kan veranderen, verander ze. Het is ook zinloos om ongelukkig te zijn over dingen die je niet kan veranderen, laat ze los.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.