Misselijk door stress

Stress kent vele gevolgen. Duizeligheid. Hoofdpijn. Maar ook misselijkheid. In dit artikel lees je wat je kunt doen als je misselijk door stress bent. Je leert hier over makkelijke tips om snel je misselijkheid weg te nemen, daarnaast komen ook adviezen aan bod waarmee je op meer permanente wijze jouw misselijkheid weet weg te nemen. 

Misselijk door stress

Ben je al bekend met de diverse stress symptomen?

Aanhoudende stress kan vele nare gevolgen hebben. Denk maar aan hoofdpijn, duizeligheid, een gevoel van onrust enzovoorts.

De symptomen van stress zijn als volgt:

  • Hoofdpijn,
  • Hartkloppingen,
  • Maagklachten,
  • Hyperventileren,
  • Piekeren en tobben,
  • Concentratieproblemen,
  • Slaapproblemen,
  • Prikkelbaar en snel boos,
  • Verminderd zelfvertrouwen,
  • Cynische houding,
  • Verminderde behoefte aan sociaal contact.

Stress uit zich niet alleen geestelijk, maar ook lichamelijk. Je kunt aan jezelf merken wanneer je stress hebt. Wellicht voel je het aan je hartslag, of heb je het gevoel dat er een knoop in je maag zit. Het zijn allemaal tekenen die duiden op stress.

Je maag is bovendien erg gevoelig voor veranderingen. Als je met grote spanningen te maken hebt zul je dit veelal in je buik opmerken.

Prikkelbaar darm syndroom

Prikkelbaar darm syndroom is één van de mogelijke gevolgen van teveel stress in je leven. PDS (afkorting voor prikkelbaar darm syndroom) komt voor vanwege stress omdat stress de werking van je lichaam beïnvloedt.

Dat gaat ongeveer als volgt:

  1. Je krijgt een prikkel vanuit de omgeving die duidt op gevaar. Met andere woorden, een stressor alarmeert je en jouw reactie is die van vechten of vluchten.
  2. Je lichaam gaat zich vervolgens klaarmaken om te vechten of vluchten. Je hartslag gaat omhoog.
  3. Je ademhaling wordt oppervlakkig en snel.
  4. Je spieren spannen zich aan.
  5. Je immuunsysteem wordt op een lager pitje gezet.
  6. Je spijsvertering vertraagd.

Stress is een overlevingsmechanisme

Waarom gebeurd dit? Stress, of eigenlijk moet ik zeggen de stressreactie, is een overlevingsmechanisme. Doordat jouw lichaam hormonen en andere stoffen vrijlaat in je lichaam is jouw lichaam beter in staat om te vechten of vluchten. Processen die niet helpen om te ontsnappen aan gevaar, zoals het bestrijden van ziektes (immuunsysteem) en verteren van voedsel (spijsvertering) worden verminderd of vertraagd.

Immers, je lichaam kan alle beschikbare energie beter gebruiken om te overleven. Als je niet overleefd heb je natuurlijk ook niks aan een immuunsysteem of spijsvertering.

Zodoende gebeurd het dat mensen die veel last van stress hebben hun darmen eigenlijk constant prikkelen. De natuurlijke spijsvertering is verstoord. Men krijgt last van de darmen als gevolg.

Misselijkheid door stress bestrijden met snelle tips

Terug naar het onderwerp van dit artikel: wat kun je dan doen als je misselijk door stress bent?

Hier volgen wat eenvoudige tips die je meteen al kunt uitvoeren om het gevoel van misselijkheid te verminderen:

  • Drink een glas cola langzaam op. Neem elke keer een klein slokje.
  • Gebruik basilicum om thee van te zetten en drink dit langzaam op. Drink thee of koffie overigens niet te heet, hier kun je maagzuur van krijgen.
  • Zet thee van gember. Snijd een stukje van ongeveer 5 cm gember aan dunne plakjes. Doe die in een theepot en vul die met kokend water. Laat een paar minuten trekken voor een sterke smaak. Gember neutraliseert het zuur van de maag.
  • Wat melk drinken kan ook helpen. Melk helpt namelijk de maagwand te beschermen doordat het een laagje aanbrengt, dit komt doordat melk rijk is aan calcium.
  • Rooibos werkt ook goed tegen maagproblemen. Een kop rooibos-thee kan je helpen om de misselijkheid te verlichten.
  • Ook kamillethee is een handig middel om snel van misselijkheid af te komen. Bovendien werkt kamille ook erg goed tegen maagzuur.

Échte oplossingen tegen misselijkheid door stress

Dat zijn dus de vluchtige, snelle dingen die je kunt uitvoeren om jouw misselijkheid weg te nemen. Maar is dan echt je probleem weg?

Nee.


Wil je positief leven zonder stress?

Volg dan deze online Cursus Ontspannen.
Laat je zorgen los – en vind je innerlijke rust weer terug.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Misselijk door stress wordt je niet zomaar. Vaak krijg je het pas nadat de spanningen hoog zijn opgelopen. Je wordt langere tijd aan stress blootgesteld en dat heeft een impact op je lichaam. Misselijkheid en kokhalzen kunnen het resultaat zijn.

Wil jij werkelijk van je misselijkheid door stress verlost zijn? Dan is het tijd om stress bij de bron aan te pakken. Wat helpt tegen stress?

Zoals je in het bovenstaande artikel van mij kunt lezen kan je stress ondere andere wegnemen door nee te zeggen, door verwachtingen af te stemmen, door goed voor je lichaam te zorgen en door ontspanningsoefeningen uit te voeren. Maar dat is nog niet het hele verhaal. Het begint uiteraard met in kaart brengen waar jij stress van krijgt.

Oefening #1: Waar krijg je stress van?

De volgende oefening kan je helpen om inzichtelijk te maken waar jij stress van krijgt.

  1. Pak een A4.
  2. Schrijf op dat vel alle dingen op waar jij stress van krijgt. Neem hier genoeg tijd voor. Noteer werkelijk alles waar jij stress van krijgt, hoe klein het ook is.
  3. Nu je een overzicht hebt met alle dingen waar jij stress van krijgt pak je een nieuw A4-vel.
  4. Trek een verticale streep door het midden van het vel.
  5. Schrijf aan de linkerkant van de streep: Dingen waar ik geen invloed op heb.
  6. Schrijf aan de rechterkant van de streep: Dingen waar ik wel invloed op heb.
  7. Pak nu je eerste A4-vel erbij en onderzoek welke oorzaken van stress je (deels) in de hand hebt. Noteer nu deze zaken op je nieuwe A4 aan de rechterkant van de streep.
  8. De items die overblijven noteer je vervolgens aan de linkerkant van de streep.
  9. Je hebt nu een overzicht van de dingen waar jij stress van krijgt, opgedeeld per categorie.

Oefening #2: Wat heb je niet in de hand?

Stress verergert of ontstaat zodra je minder controle of voorspelbaarheid hebt. De volgende oefening draait om inzicht in hoeveel controle je hebt.

  1. Pak je A4 met de verticale streep erbij.
  2. Kijk nu eerst naar de items aan de linkerkant. Kun je iets veranderen aan die dingen om de stress te verminderen?
  3. Als het goed is niet, ze staan niet voor niets onder de categorie: Dingen waar ik geen invloed op heb.
  4. De enige manier om met deze dingen te leren omgaan is ze te leren loslaten. En loslaten is onmogelijk zonder acceptatie.
  5. Lees het eerste item voor (in gedachten of hardop) en roep een beeld op in gedachten wat je associeert met dit item.
  6. Maak het beeld zo kleurrijk mogelijk. Probeer, indien mogelijk, ook de geluiden te horen die erbij horen.
  7. Laat het beeld nu kleiner worden en het geluid zachter.
  8. Laat het beeld geleidelijk steeds kleiner worden. Laat de kleuren wegvloeien en draai het geluid geleidelijk aan helemaal uit.
  9. Als het beeld nog slechts de grootte van een kruimel heeft schiet je het weg met je vingers. Voer de handeling daadwerkelijk uit. Maak een gebaar met je vingers alsof je een kruimel wegschiet.
  10. Nu heb je het eerste item van je lijst behandeld. Herhaal stap 5 tot en met 9 voor de resterende items.

Wat vond je van de bovenstaande oefening? Deze oefening heeft kenmerken van een neuro-linguïstisch programmeren-oefening. In het kort houdt dat in dat je je zintuigen gebruikt om een nieuw gedachtepatroon te vormen.

Oefening #3: Wat heb je zelf in de hand?

Nu je inzicht hebt in de dingen die je niet kunt veranderen is het tijd om naar de andere items te kijken: de dingen waar je wel invloed op hebt.

  1. Pak je A4 met de verticale streep erbij.
  2. Kijk nu naar de items aan de rechterkant van de streep. Kun je iets veranderen aan die dingen om de stress te verminderen?
  3. Als het goed is, is het antwoord ‘ja’.
  4. Lees het eerste item voor (in gedachten, of hardop). Visualiseer (maak in gedachten een beeld) van wat dit probleem inhoudt en hoe je het op kunt lossen. Probeer de eerste stap die je kunt zetten om deze stress te verminderen helder voor ogen te krijgen.
  5. Houdt het beeld van die eerste stap vast. Probeer daarnaast ook te voelen, ruiken en horen wat er op dat moment gebeurd. Maak de ervaring zo levendig als mogelijk.
  6. Laat het beeld steeds groter en levendiger worden.
  7. Als het beeld niet groter kan worden maak je het langzaamaan wit. Als alles wit is laat je de geluiden, geuren en gevoelens wegvloeien.
  8. Herhaal stap 4 tot en met 7 voor alle items op je lijst aan de rechterkant.
  9. Maak nu een planning en noteer voor elk item wanneer je de eerste stap gaat uitvoeren. Het maakt niet uit dat je dingen voor ver in de toekomst inplant, zolang je ze maar inplant en je daaraan houdt.

De kracht van deze oefening schuilt hem in de visualisatie. Je moet de dingen werkelijk zien, voelen en ervaren om de eerste stap te durven zetten.

Overwin je stress – stap voor stap

Pas op, loop niet te lang onnodig met stress.


WIL JE MINDER STRESS?

Volg deze online training en voel je weer ontspannen en positief!

JA, IK WIL LEVEN ZONDER STRESS

15.000+ cursisten gingen je voor!




Dit artikel is geschreven door Sander, gastauteur en stresscoach en ervaringsdeskundige.“Als life coach weet ik wat stress met je kan doen. Via deze website begeleid ik mensen naar een gelukkiger leven, met minder stress.”

 

0 antwoorden

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Wil je jouw ervaring delen, of heb je een vraag?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.