Kritiek is een mening van een ander, waar jij niet per se verantwoordelijk voor bent. Het zegt vaak meer over de ander dan over jouzelf. Laat kritiek niet leiden tot zelfkritiek. Wat een ander denkt, hoeft niets te zeggen over wie je bent. Iedereen heeft wel een mening over je, maar wat is jouw mening? Daar gaat het om! Hier zijn vijf tips om je minder aan te trekken van kritiek:

Tip 1: Kritiek is slechts een mening.
Kritiek is altijd een mening, het is altijd subjectief. Dus vraag jezelf bij kritiek af: “Is dit werkelijk zo? Is dit de waarheid? Of is het alleen maar een persoonlijk oordeel?” Iemand zei mij ooit: “Je bent niet succesvol.” Mijn eerste gedachte was: “Oh nee? Is dat wetenschappelijk bewezen? Of is dat slechts jouw mening?”

Natuurlijk kun je openstaan voor die mening. Je weet zelf het beste of de ander je wilt helpen, of juist niet wilt helpen. Soms is kritiek bedoeld als eerlijke feedback. Andere keren is het bedoeld om jou kleiner te maken, zodat de ander zich ‘groter’ voelt. Leer van het eerste en neem afstand van het tweede…

Tip 2: Je bent niet verantwoordelijk voor de mening van een ander.
De mening van een ander hoef je niet aan te trekken, net zo min als je de kleding van een ander aan hoeft te trekken. Wat iemand anders gelooft, hoef jij nog niet te geloven. Als ik vind dat bomen paars zouden moeten zijn, wat zegt dat dan over de bomen die groen zijn? Niets natuurlijk. Het is maar een mening en de bomen hebben er geen last van…

Waarom jij dan wel? Waarom zou je überhaupt iets moeten doen met andermans mening? Ook al is dat een mening over jou? Je kunt er iets mee doen, maar het hoeft niet. Als je je verantwoordelijk voelt voor de mening van anderen, dan wens ik je veel succes! Dan moet je zeven miljard meningen gaan ‘managen’, want iedereen heeft wel ergens een mening over. Ook over jou…

Tip 3: Kritiek komt voor uit spanning.
De bron van kritiek is interne spanning of stress. Als ik lekker in mijn vel zit, heb ik helemaal geen behoefte om een ander te bekritiseren. Dan ben ik òf bezig met je positieve eigenschappen, òf ik ben bezig met mezelf. Er zit geen spanning in mij, dus ik hoef het ook niet op jou te projecteren.

Maar als iemand wèl gespannen is, dan is het soms makkelijker om die spanning op jou te projecteren, dan bij zichzelf te rade te gaan. Het is makkelijker een ander te bekritiseren dan aan jezelf te werken, nietwaar? Besef dat kritiek vooral voorkomt bij gespannen mensen. Dat leidt tot het volgende inzicht:

Tip 4: Kritiek zegt meer over de gever dan over de ontvanger.
Je weet nu dat kritiek slechts een mening is. Je weet dat je niet per se verantwoordelijk bent voor die mening. Je weet dat de bron van kritiek vaak spanning van de ander is. De volgende stap is in te zien dat kritiek daarom meer zegt over de gever, dan over de ontvanger. Wat zegt het over mij als iemand vindt dat ik niet succesvol ben? Helemaal niets…

Het zegt wèl wat over die ander. Kennelijk heeft die een beperkte definitie van succes. Kennelijk beoordeelt hij mensen die minder verdienen dan hem. Kennelijk verdeelt hij de wereld in winnaars en verliezers. Wat zegt dat allemaal over mij? Niets. Wat zegt dat over hem? Alles. Vraag jezelf bij kritiek af: “Zegt dit iets over mij – of zegt het meer over jou?”

Tip 5: Kritiek hoeft niet te leiden tot zelfkritiek.
Bij kritiek gaan we vaak twijfelen aan onszelf. Dat leidt tot zelfkritiek. En zelfkritiek voelt nog slechter dan kritiek van een ander. Want je kunt moeilijk bij jezelf weglopen… Hier is een inzicht: als je niet twijfelt aan jezelf, raakt de kritiek van een ander je ook niet echt. Kritiek van een ander raakt je meer, naarmate het resoneert met de onzekerheid in jezelf…

Dus hoe minder je twijfelt over wie je bent, hoe minder je je druk maakt om de mening van anderen. Je hoeft natuurlijk geen bord voor je hoofd te hebben. Je hoeft je zeker niet superieur te voelen.
Denk gewoon beter over jezelf. Dan glijdt veel kritiek van je af, omdat het geen voedingsbasis meer vindt in jou

Wees positief over jezelf en óók positief naar anderen. Gun iedereen het beste. Als je niets aardigs te zeggen hebt, zegt dan gewoon even niets. Omring jezelf met positieve mensen. Ga uit van je eigen mening. Iedereen heeft wel een mening over je, maar wat is jouw mening? Daar gaat het om!

Wil je steviger in je schoenen staan in àl je relaties? Bestel dan de volgende e-cursus:

Verbeter je relaties in slechts 11 weken!
Goede relaties zijn de basis voor een gelukkig leven. Toch kosten sommige relaties je veel energie en geven je stress. Los je relatieproblemen op met deze online training en kies voor gezonde relaties met iedereen! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Verbeter je relaties snel en eenvoudig

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. Gratis e-boek | Online Training | Online Coaching

20 antwoorden
  1. soap
    soap zegt:

    Mooi stuk, maar wat als je nou vooral last hebt van de “andere kant”? Kritiek is voor mij opperste zorgzaamheid, maar wordt vaak niet zo ervaren en slaat dan door in onbegrip. Ik weet dat ik moet stoppen met de spaghetti gooien als het niet blijft pakken, maar merk dat ik mij de zorg/problemen van andere graag wil oplossen op die manier.

    Enige handvaten daarvoor Frank?

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Soap,

      Je kunt de zorgen van een ander helemaal niet oplossen.
      De meeste mensen willen dat ook helemaal niet.
      Ze willen zelf bepalen wat ze (kunnen) gaan doen.
      Aan jou en mij de taak om een luisterend oor te bieden –
      en advies als iemand daar duidelijk om vraagt.

      Hoe goed onze bedoeldingen ook zijn 🙂

      Wellicht kunt je jezelf eens afvragen:
      “Waarom heb ik de illusie dat ik voor anderen kan bepalen wat het beste is voor hen?
      En “Waarom voel ik me hier verantwoordelijk voor?”

      Jij voelt je ‘chef-problemen’, maar misschien willen ze gewoon zelf koken…

      P.S. Toets óók dit ‘advies’ aan wat zelf het beste voor je voelt 🙂

      Veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden
      • soap
        soap zegt:

        Dank Frank, ik ga er mee verder. Worstel er al een flinke poos mee. Maar herken dus veel van beide kanten uit je artikel. Soms idee dat ik te veel empathie heb 😉 Mvg, Marlon

        Beantwoorden
          • soap
            soap zegt:

            Dat ben ik zeker met je eens en dan ben ik ook nog een persoon die zaken nog eens flink kan over analyseren, terwijl als ik vaar op mijn gevoel en hart, het 100 keer vaker beter uit pakt.

            Hoezo het jezelf soms onnodig moeilijk maken 😉

            Groet, Marlon

            Beantwoorden
  2. S
    S zegt:

    Hi Frank,

    Dank je wel voor jouw artikelen!

    Ik lees ze altijd met veel plezier , vooral omdat de onderwerpen mij zeer aanspreken en als ik de zinnen van jou lees, weet ik dat er een kern van waarheid zit. En de manier waarop je de dingen zegt, uitlegt en formuleert vind ik alleen maar positief.

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste S,

      Fijn dat te horen.
      Ga (bij de artikelen) altijd uit van wat echt bij jou past –
      het gaat tenslotte om je eigen waarheid vinden 🙂

      Veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden
  3. Cindy
    Cindy zegt:

    heerlijk artikel, ik ben zot van al jou artikelen hoor

    maar soms een beetje verveeld omdat het niet altijd zo simpel is in “real life”

    ik heb last van jaloerse collega’s die graag kritiek geven, liefst vanal nog achter je rug om

    zodat ik me niet kan verdedigen, en dan gaan ze met die zever naar de baas, die neemt zijn verantwoordelijkheid niet op om me in te lichten, hopelijk kan hij goed filteren en gelooft hij en niet altijd

    want volgens mijn collega deug ik niet in mijn job,

    terwijl ik contstant complimenten krijg van andere collega’s, en dat zal wel het probleem zijn van de 4 collega’s waar ik mee moet werken, maar prettig is toch anders !!

    niet reageren is mss hen gelijk geven ?
    boos reageren zeggen ze tegen de baas dat ik geen kritiek kan verdragen, terwijl ze me (zogezegd) enkel maar willen helpen ! (yeah right)

    1 collega zei dat hij wel ging zorgen dat ik er niet meer zal werken binnen 6 maand !
    jaloezie wat een lelijke ziekte !!

    gelukkig zijn er wel veel collega’s die me wel complimenten geven, maar toch ik doe mijn job zo graag ! het is echt mijn ding,
    hopelijk zorgen de jaloerse collega’s voor niet teveel roet in ‘t eten
    want ik ben vooral bang dat de baas hun leugens geloven

    Beantwoorden
    • Frank
      Frank zegt:

      Beste Cindy,

      Inderdaad, jaloezie is een lelijke ziekte…
      Ik schrijf altijd vanuit ervaring, maar niets is simpel en het wil niet zeggen
      dat het altijd 100% bij jou past of op je specifieke situatie van toepassing is.

      Ik zou een goed gesprek met je baas beginnen en de situatie uitleggen en zijn advies vragen.
      Dat is de makkelijkse en duidelijkse weg.

      Daarnaast kun je proberen om – zonder te botsen – te vragen waarom sommige collega’s zich zo opstellen (aan hen, niet aan je baas).

      Het kan zijn dat de relatie moeilijk weer recht te trekken is (gezien de opmerking dat een collega ervoor
      zou zorgen dat je er niet meer zal werken). Maar na het aangeven aan je baas en het vragen waarom een collega zich zo gedraagt,
      is er weinig meer dat je kunt doen – behalve genieten van de collega’s met wie je wèl goed kunt opschieten 🙂

      Veel succes en vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden
  4. Marleen
    Marleen zegt:

    Beste Frank,

    Ik heb al heel wat van jouw tips mogen lezen en ik vind ze echt geweldig!!! Heel erg bedankt daarvoor!!! 🙂

    Hartelijke groet,
    Marleen

    Beantwoorden
  5. Siggy
    Siggy zegt:

    Dit artikel slaat zo op een situatie waar ik nu in zit. Een collega maakt er namelijk een sport van om iedereen te bekritiseren omdat ze slecht in haar vel zit. Mijn andere collega’s hebben veel meer zelfvertrouwen van mij en die kunnen dit zo goed van zich afzetten, wat ik dus minder goed kan. Het heeft verleden week dan ook tot een conflict geleid, nadat ik heb geprobeerd een gesprek met die persoon aan te gaan over dit gedrag en waarom het mij zo stoort. Het heeft uiteindelijk tot niets geleid, behalve dat mij verzekerd werd dat het niet persoonlijk bedoeld is. Nu moet ik toch leren met zo’n persoon om te gaan zonder mezelf hierin te schaden. Dit artikel vind ik dan ook erg nuttig en zal ik zeker proberen toe te passen in de omgang met deze collega. Toch hoop ik dat ze zich gauw wat lekkerder voelt of dat ze misschien na ons conflict toch gaat beseffen dat ze niet altijd even aardig doet tegen haar collega’s.

    Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.