aantrekken van kritiek

Kritiek is een mening van een ander, waar jij niet per se verantwoordelijk voor bent. Het zegt vaak meer over de ander dan over jouzelf. Laat kritiek niet leiden tot zelfkritiek. Wat een ander denkt, hoeft niets te zeggen over wie je bent. Iedereen heeft wel een mening over je, maar wat is jouw mening? Daar gaat het om! Hier zijn vijf tips om je minder aan te trekken van kritiek:

Tip 1: Kritiek is slechts een mening.

Kritiek is altijd een mening, het is altijd subjectief. Dus vraag jezelf bij kritiek af: “Is dit werkelijk zo? Is dit de waarheid? Of is het alleen maar een persoonlijk oordeel?” Iemand zei mij ooit: “Je bent niet succesvol.” Mijn eerste gedachte was: “Oh nee? Is dat wetenschappelijk bewezen? Of is dat slechts jouw mening?”

Natuurlijk kun je openstaan voor die mening. Je weet zelf het beste of de ander je wilt helpen, of juist niet wilt helpen. Soms is kritiek bedoeld als eerlijke feedback. Andere keren is het bedoeld om jou kleiner te maken, zodat de ander zich ‘groter’ voelt. Leer van het eerste en neem afstand van het tweede…


Wil je je relaties verbeteren?

Volg dan deze online Cursus Relaties Verbeteren.
Geef je grenzen aan – en los je relatieproblemen op.
De cursus is gemakkelijk te volgen in je eigen tempo.
Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

Tip 2: Je bent niet verantwoordelijk voor de mening van een ander.

De mening van een ander hoef je niet aan te trekken, net zo min als je de kleding van een ander aan hoeft te trekken. Wat iemand anders gelooft, hoef jij nog niet te geloven. Als ik vind dat bomen paars zouden moeten zijn, wat zegt dat dan over de bomen die groen zijn? Niets natuurlijk. Het is maar een mening en de bomen hebben er geen last van…

Waarom jij dan wel? Waarom zou je überhaupt iets moeten doen met andermans mening? Ook al is dat een mening over jou? Je kunt er iets mee doen, maar het hoeft niet. Als je je verantwoordelijk voelt voor de mening van anderen, dan wens ik je veel succes! Dan moet je zeven miljard meningen gaan ‘managen’, want iedereen heeft wel ergens een mening over. Ook over jou…

Tip 3: Kritiek komt voor uit spanning.

De bron van kritiek is interne spanning of stress. Als ik lekker in mijn vel zit, heb ik helemaal geen behoefte om een ander te bekritiseren. Dan ben ik òf bezig met je positieve eigenschappen, òf ik ben bezig met mezelf. Er zit geen spanning in mij, dus ik hoef het ook niet op jou te projecteren.

Maar als iemand wèl gespannen is, dan is het soms makkelijker om die spanning op jou te projecteren, dan bij zichzelf te rade te gaan. Het is makkelijker een ander te bekritiseren dan aan jezelf te werken, nietwaar? Besef dat kritiek vooral voorkomt bij gespannen mensen. Dat leidt tot het volgende inzicht:

Tip 4: Kritiek zegt meer over de gever dan over de ontvanger.

Je weet nu dat kritiek slechts een mening is. Je weet dat je niet per se verantwoordelijk bent voor die mening. Je weet dat de bron van kritiek vaak spanning van de ander is. De volgende stap is in te zien dat kritiek daarom meer zegt over de gever, dan over de ontvanger. Wat zegt het over mij als iemand vindt dat ik niet succesvol ben? Helemaal niets…

Het zegt wèl wat over die ander. Kennelijk heeft die een beperkte definitie van succes. Kennelijk beoordeelt hij mensen die minder verdienen dan hem. Kennelijk verdeelt hij de wereld in winnaars en verliezers. Wat zegt dat allemaal over mij? Niets. Wat zegt dat over hem? Alles. Vraag jezelf bij kritiek af: “Zegt dit iets over mij – of zegt het meer over jou?”

Tip 5: Kritiek hoeft niet te leiden tot zelfkritiek.

Bij kritiek gaan we vaak twijfelen aan onszelf. Dat leidt tot zelfkritiek. En zelfkritiek voelt nog slechter dan kritiek van een ander. Want je kunt moeilijk bij jezelf weglopen… Hier is een inzicht: als je niet twijfelt aan jezelf, raakt de kritiek van een ander je ook niet echt. Kritiek van een ander raakt je meer, naarmate het resoneert met de onzekerheid in jezelf…

Met meer zelfvertrouwen trek je je minder aan van wat anderen zeggen.

Dus hoe minder je twijfelt over wie je bent, hoe minder je je druk maakt om de mening van anderen. Je hoeft natuurlijk geen bord voor je hoofd te hebben. Je hoeft je zeker niet superieur te voelen.

Denk gewoon beter over jezelf.

Dan glijdt veel kritiek van je af, omdat het geen voedingsbasis meer vindt in jou.

Wat je niet aanneemt van een ander, hoef je ook niet meer los te laten!

Wees positief over jezelf en uiteraard óók positief naar anderen. Gun iedereen het beste. Als je niets aardigs te zeggen hebt, zegt dan gewoon even niets. Omring jezelf met positieve mensen. Ga uit van je eigen mening. Iedereen heeft wel een mening over je, maar wat is jouw mening? Daar gaat het om!

Wil je steviger in je schoenen staan in àl je relaties? Bestel dan de volgende e-cursus:


Wil je betere relaties?

Volg deze online training en los je relatieproblemen direct op!

Ja, ik wil mijn relaties verbeteren

15.000+ cursisten gingen je voor!


Op jouw succes,

Frank de Moei
Professional Coach
Newstart.nl | Training in Geluk en Succes

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik via deze site meer dan 15.000 cursisten online begeleid in het ontwikkelen van meer zelfvertrouwen, meer ontspanning, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven.
Download mijn gratis e-boek:

Gratis Tips - Zo krijg je wat je echt wilt