Communicatieve vaardigheden – Top 3 fouten

Wil je je communicatieve vaardigheden verbeteren? Voorkom dan deze 3 fouten in je communicatie. Ze kosten je meer dan je beseft!

In dit artikel leer je effectief communiceren in een hele korte tijd, zodat je je relaties verbetert zonder veel moeite en energie.

Stel dat iemand iets tegen je zegt en jij stopt je vingers in je oren en schreeuwt: “La, la, la, la, la, la, la!”

Hoelang denk je dat de ander nog doorpraat?

Ik geef je zo direct het antwoord…

Alles in je leven is afhankelijk van je communicatieve vaardigheden.

Zonder een goede communicatie zul je weinig bereiken: Hoe moet je vrienden maken, een baan vinden, een relatie aangaan, je ervaringen delen met anderen of überhaupt iets leren – als je niet goed kunt communiceren?

Voor iedereen is leren communiceren de belangrijkste vaardigheid die ze kunnen opdoen in hun leven. Persoonlijke ontwikkeling IS leren communiceren – met jezelf en met andere mensen.

Kun je communicatieve vaardigheden wel echt leren? Ja, natuurlijk! Ook als je niet zo handig bent met woord en taal? Ja, zelfs dan! Het geheim van een effectieve communicatie ligt namelijk niet in ontzettend mooie woorden gebruiken of enorm slim zijn.

Het geheim van communicatie ligt in totaal iets anders… en dat leer je in dit artikel.

De top 3 fouten in communicatie.

Laten we eerst de 3 grootste fouten op het gebied van communicatie bespreken.
Dan vind je vanzelf het geheim van goede communicatieve vaardigheden.

Deze fouten maakt iedereen in meer of minder mate. En ja, ik heb ze zelf ook allemaal gemaakt!

Oké, op naar de grootste fouten in communicatieve vaardigheden:

Communicatieve vaardigheden fout 1 – Niet luisteren.

Stel je nogmaals voor dat iemand iets tegen je zegt. Jij stopt direct je vingers in je oren en schreeuwt: “La, la, la, la, la, la, la!”

Hoelang denk je dat de ander nog doorpraat?

Het antwoord is: niet lang. Het gesprek stopt waarschijnlijk sneller dan Carl Lewis de 100 meter sprintte in 1988.

Dat duurde minder dan 10 seconden.

Nu doen we dit – “la, la, la, la, la!” – misschien niet letterlijk, maar door niet te luisteren, geven we wèl precies dezelfde boodschap: “Het interesseert me geen bal wat je te zeggen hebt – ik luister toch niet!”

1 Fout die leidt tot 100 andere problemen.

Elke andere fout in effectief communiceren wordt veroorzaakt door deze grootste communicatiefout: door niet goed te luisteren. Bijna elke fout in communicatie kun je daarop terugleiden – op niet goed luisteren. Hoe kun je goed reageren als je niet echt weet wat er werkelijk wordt gezegd? Dat is gewoon onmogelijk.

“Schat, geef jij even het zout door?”
“Nee, ik was niet fout hoor!”

Dus luister wèl en wees geïnteresseerd. Dat ben je al 90 van de 100 mensen voorbij qua effectief communiceren.

Hoe doet je dat?

Wel, weet je nog die persoon waar je vroeger ontzettend verliefd op was?

Die je aanbad, die je de mooiste en leukste op de wereld vond? Hoe goed luisterde je naar hem/haar? Hing je niet aan zijn/haar lippen? Niet letterlijk natuurlijk. Alhoewel…

Al je aandacht was gericht op wat hij/zij zei – je had nergens anders oog voor, toch? Als er een UFO tussen jullie was geland, dan had je die het liefst genegeerd, nietwaar?

Nou, probeer dàt eens in elk gesprek: focus al je attentie op de ander en laat niets of niemand je afleiden. Je hoeft niet verliefd te worden, maar wat meer liefde voor wat de ander zegt, dat is wel een goed idee!


”Hallo… Zelfvertrouwen!”

Heb jij genoeg van twijfel en onzekerheid?

Volg onze GRATIS serie:

Weg met Onzekerheid – Hallo Zelfvertrouwen!

Ontdek de Krachtige Weg naar Meer Zelfrespect!

“Mijn zelfvertrouwen groeit met de dag. Zowel op het werk als in mijn privéleven voel ik me gelukkiger. Ik sta er zelf van te kijken, maar het is waar. Bedankt voor de hulp!”


Communicatieve vaardigheden fout 2 – Geen rust in het gesprek.

Ken je die mensen die maar blijven doorratelen? Ze praten maar door en na verloop van tijd hebben ze geen lucht meer. Dan stoppen ze even, halen diep adem en dan roeptoeteren ze gewoon weer door. Grappig, iemand die zó veel praat dat hij/zij geen lucht meer krijgt. Of is het irritant?

Hoe dan ook, sommige mensen zijn zo bezig met zenden, dan ze gewoon niet kunnen stoppen met praten. Ze moeten maar hun boodschap blijven verkondigen. Het verhaal wordt steeds warriger en je kunt er geen touw meer aan vastknopen:

“Ja, dat komt zo: Thea – je weet wel die vriendin van de dochter van mijn zwager – die sprak laatst met een collega over die film waar jij en ik nog naartoe wilden, weet je nog? Nou, en die zei dus – die collega, niet Thea natuurlijk – dat ze een vriendin had die met haar man – dat was trouwens degene die ik laatst tegenkwam bij de supermarkt op de dag dat ik toen naar jou toeging, weet je nog? Nou, die man – die van die vriendin, die…” (en zo gaat het nog een uur door).

Als zij al adem te kort komen, hoe zit het dan met jou?

Zo’n gesprek maakt je doodop, zo’n gesprek zuigt je leeg. Na afloop heb je het idee dat er een trein over je heen is gereden.

Je wilt eigenlijk uitschreeuwen: “S-T-O-P!!! Houd in hemelsnaam even op met praten! Mag ik e-ven op adem komen!”

Kun je even stoppen met praten?

Sommige mensen kunnen gewoon geen stilte laten vallen in een gesprek. Ze zijn er – onbewust – enorm bang voor.

Weet je waarom?

Omdat stilte betekent dat ze geen controle meer hebben over het gesprek…
Zolang ze maar blijven praten, bepalen zij namelijk het gesprek.

Maar op het moment dat ze NIET praten, kan er van alles gebeuren: hun tegenpartij kan plotseling iets zeggen waar zij zich niet op hebben voorbereid. Het gesprek kan dan een heel andere kant opgaan. Ze kunnen een onverwachte vraag stellen. Het gesprek kan stoppen. Er kan van alles gebeuren!

Tenzij ze gewoon door blijven praten – dan komt niemand ertussen en domineren zij het gesprek!

Maar stilte, lieve mensen, is voor het gesprek wat inademen is voor het lichaam. Je kunt niet alleen maar praten, net zo min als je alleen maar kunt uitademen.

Stilte is noodzakelijk in een effectief gesprek.

Sterker nog, stilte is een enorm effectieve gesprekstechniek. Probeer maar eens even niets te zeggen en kijk hoe de ander daarop reageert. Veel mensen kunnen er niet tegen en proberen de stilte uit alle macht op te vullen. Maar communicatieve mensen maken juist gebruik van die stilte: om rust te vinden, om de ander iets te laten zeggen, om non-verbaal iets duidelijk te maken, om een nieuw onderwerp aan te snijden.

Stilte is je vriend, niet je vijand.

Daarom kun je met je liefje samen op de bank zitten, niets zeggen en je toch helemaal op je gemak voelen.

Communicatieve vaardigheden fout 3 – Het gesprek willen sturen.

Dit noemen we ook wel ‘je wil aan de ander opleggen’ of ‘de ander niet in waarde laten’.

Het is een enorme fout in communiceren om het gesprek te veel te willen sturen.

Waarom is dat?

Wel, communiceren staat niet op zichzelf. Het is een onderdeel van een relatie – en een relatie waarin één persoon stuurt en de ander volgt, is geen relatie gebaseerd op gelijkwaardigheid. En een relatie die niet is gebaseerd op gelijkwaardigheid, is geen vrije relatie.

Natuurlijk is dit soms onvermijdelijk. Je kunt moeilijk tegen je baas zeggen:

“Hé, hoor eens, NU ben ik aan het praten, ja! IK bepaal dat we het nu even niet over jou gaan hebben, maar over mij!”

Soms moet je iemand volgen in een gesprek. Soms wil je dat ook.

Maar als je een uitdaging hebt in je communicatie, helpt deze gesprekstechniek vaak verrassend goed:

Een zeer effectieve communicatietechniek.

Probeer de ander vrij te laten en het gesprek niet te sturen. Probeer niet een bepaalde uitkomst te forceren, want dat werkt meestal averechts.

De anders in diens waarde laten is de eerste les van gezonde relaties.

Bijvoorbeeld: Ken je die winkelverkopers die per se willen dat jij iets koopt? Ook al geef je aan dat je daar nog niet aan toe bent? Ze willen zó graag omzet maken, dat ze proberen je te sturen. Dat voelt ongemakkelijk. Maar de verkoper die goed luistert, je goed adviseert en je vrij laat in je keuze – bij die verkoper komt je terug!

Iedereen wil vrij gelaten worden. Niemand houdt ervan om gestuurd te worden.

Dat is precies ook de reden waarom mensen op een eerste date – of in een sollicitatiegesprek – soms zo zenuwachtig zijn: Ze willen zo ontzettend graag een bepaalde uitkomst – die baan, die partner. Zo graag, dat ze nerveus worden van het idee dat het wel eens… anders zou kunnen lopen.

Dat is logisch en menselijk natuurlijk, maar vaak niet zo productief. Want die krampachtigheid creëert spanning in zo’n gesprek en dat maakt je kansen echt niet groter. Laat het gesprek vrij en op zijn loop, dan komt alles goed…

Een effectieve cursus communicatie in 5 woorden:

“Laat je gesprekspartner gewoon vrij.” Dat is het.

Laat de ander vrij om je nog een keer te daten – of niet. Laat de ander vrij om je aan te nemen – of niet. Door je te hechten aan slechts één uitkomst beperk je je mogelijkheden.

Je kunt een ander niet dwingen je leuk of slim te vinden. Je bent beter geholpen door het gesprek niet te sturen. Als het zo bedoeld is, dan krijg je de uitkomst die je wilt. Als het niet zo bedoeld is, dan komt er wel iets beter op je pad…

Net als die baas die achter zijn hond aanrent: Hoe harder hij schreeuwt: “Kom hierrrrr!”, hoe banger de hond wordt. Hoe harder hij erachteraan rent, hoe harder de hond wegrent omdat die denkt dat het een spelletje is. Pas als de baas tot rust is gekomen en de hond uitnodigt in plaats van dwingt, komt deze terug.

Zo is het ook met een gesprek: door het gesprek te willen sturen, stuur je het meestal de verkeerde kant op.

Zijn communicatieve vaardigheden alles wat je nodig hebt?

Er zijn natuurlijk nog meer gesprekstechnieken en communicatieve vaardigheden dan deze:

1. Hoe ga je om met bezwaren en conflicten?
2. Hoe zorg je voor een natuurlijke klik?
3. Hoe geef je eerlijk je mening?
4. Hoe lees je de non-verbale signalen?
5. Hoe ga je om met verschillende type mensen?

Dat zijn allemaal onderwerpen die worden behandeld in deze cursus communicatie: de online training Betere Relaties met Iedereen.

Hier is een inzicht:

Communicatie staat nooit op zichzelf.

Je communicatie is altijd een onderdeel van je relatie. Elke gezonde relatie heeft een aantal fundamentele kenmerken. Als je die begrijpt, dan begrijp je hoe je je relaties kunt verbeteren.

Pas dan hebben communicatieve vaardigheden zin. Pas dan wordt je communicatie echt effectief.

Je communicatie verbeteren zonder inzicht in je relaties is namelijk nutteloos.

Als je de juiste keuzes maakt in je relaties (en de cursus leert je hoe), dan gaat de communicatie bijna vanzelf. Dan loopt alles natuurlijk en ontspannen. Dan hoef je er niet echt meer over na te denken.

Je gaat toch niet proberen te communiceren met iemand die zijn vingers in zijn oren stopt en schreeuwt: “La, la, la, la, la, la la!”? Je gaat toch nooit echt effectief communiceren met iemand waar je geen klik mee hebt?

De relatie komt eerst – en dan pas komen de communicatieve vaardigheden.

Wil je je relaties èn je communicatieve vaardigheden verbeteren? Wil je meer inzicht in je relaties en slimmer leren communiceren? Bestel dan deze cursus:


Wil jij gezonde relaties?

Volg dan deze online cursus Betere Relaties met Iedereen.

Geef je grenzen aan en los je relatieproblemen op.

Meer dan 15.000 cursisten gingen je voor!

“Jouw cursus is zo verhelderend! Was ik daar maar eerder bewust van geweest. Het geeft me veel voldoening – en het werkt!”

Verbeter je relaties


Over de schrijver 

Frank De Moei

Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei.

Meer dan 15.000 cursisten heb ik inmiddels geholpen met een gelukkig en succesvol leven.

Wat wil jij?
Wil jij meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk, meer geluk en meer succes?
Deze Online Trainingen gaan je helpen!

Meer over
Meer over Frank
Ervaringen van cursisten

Ontdek Het Geheim


Hoe krijg je wat je ècht wilt?


ONS GRATIS EBOEK

35.000 Lezers gingen je voor


Ook leuk om te lezen:

Reageer op dit artikel

  • Jennifer schreef:

    beste Frank de Moei,

    Heeft u misschien onderbouwende literatuur van uw artikel?
    Ik ben namelijk erg benieuwd naar de diepere laag van uw artikel.
    mvg,
    Jennifer v Veen

  • Frank De Moei schreef:

    Beste Jennifer,

    De diepere laag onder het artikel is levenservaring. Ik schrijf alles vanuit die ervaring. Ik heb helaas geen specifiek boek wat die lading dekt. Ik zou zeggen: probeer en oefen voor jezelf, dat is altijd het beste. Of bestel de online training Betere Relaties met Iedereen, die helpt je met diepere inzichten èn met oefenen met die inzichten. Ervaring is altijd belangrijker dan kennis :)

    Vriendelijke groet,
    Frank

  • Willem van Waaij schreef:

    Lees het boek “pragmatische aspecten van de menselijke communicatie”.

  • {"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
    >