1. Bepaal in welke branche je carrière wilt maken.
Carrière maken heeft alleen zin als het in een branche is waar je daadwerkelijk passie voor hebt. Wat voor zin heeft het carrière te maken als het werk zelf je eigenlijk niet interesseert? Bovendien zul je sneller carrière maken op een gebied waar je natuurlijke interesses en talenten liggen.

Bepaal eerst of het vakgebied waarin je carrière wilt maken je interesse heeft.
Wil je weten wat je passie en talenten werkelijk zijn en hoe je dat kunt vertalen naar een baan of eigen bedrijf? Bestel dan de e-cusus ‘

2. Leer van de mensen die je als voorbeeld wilt nemen.
Iemand is al op een positie die jij wilt hebben. Deze persoon werkt misschien in jouw bedrijf of in een andere organisatie of branche. Wat kun je van hem of haar leren? Hoe gedraagt deze persoon zich? Wat voor kennis en vaardigheden heeft hij of zij?

Om te komen op een positie die je nastreeft, dien je te ontwikkelen wat deze persoon al ontwikkeld heeft. Je kunt namelijk leren van de goede eigenschappen en relevante kennis van deze persoon en dit gebruiken om jouw sterke punten verder uit te bouwen. Je hoeft zeker niet zijn of haar persoonlijkheid te kopiëren, want je bent uniek.

3. Gedraag je als iemand die al een stap hoger is.
Promotie wordt vaak gegeven als iemand laat zien klaar te zijn voor de volgende stap. De beste manier om dat te laten zien is je al te gedragen alsof je de promotie hebt. Alsof je al het gedrag en de vaardigheden hebt die ervoor nodig zijn promotie te maken. Als je de verantwoordelijkheid nu al neemt voor je nieuwe positie.

Stel je wilt manager worden. Wat doet een manager anders dan jij op dit moment? Een manager neemt verantwoordelijkheid voor een team. Hij of zij kijkt niet alleen naar eigen werk, maar probeert ook het resultaat van het team te verbeteren.

Als je nog geen manager bent, maar wel al de verantwoordelijkheid neemt voor het team, laat je zien klaar te zijn voor de volgende stap en krijg je sneller je promotie. Dit geldt voor elk niveau: van jongste medewerker tot de hoogste directeur.

4. Let op je verschijning.
Of je het er mee eens bent of niet, mensen beoordelen je niet alleen op wat je zegt en doet, maar ook op hoe je eruit ziet.
Als de mensen die boven je staan strak in het pak zitten en jij loopt in spijkerbroek rond, geef je een teken dat je er (nog) niet bij hoort. Je hoeft natuurlijk niet in pak te lopen, maar als je promotie wilt maken, helpt dat je wel.

5. Focus je meer op de oplossing dan het probleem.
Mensen die veel klagen, zitten vaak op een lager niveau in een organisatie. Op een hoger niveau heeft men geen tijd om te klagen en is men bezig met het vinden van een oplossing. Klagers krijgen zelden promotie en mensen die oplossingen vinden blijven zelden op een laag niveau.

6. Zeg minder en doe meer.
Een uitstraling van iemand op een hoog niveau in de organisatie, krijg je door minder te zeggen. En alles dat je zegt, moet een punt hebben. De persoon die heel veel praat en eigenlijk weinig wezenlijks zegt, wordt vaak niet serieus genomen. Terwijl de persoon die luistert, nadenkt en vervolgens met een helder en duidelijk punt komt, vaak als waardevol wordt beschouwd.

De reden dat het hoger kader minder zegt, is dat ze minder tijd hebben en daardoor sneller bij de kern willen komen. Vervolgens kunnen ze de tijd die ze hebben gewonnen, gebruiken om daadwerkelijk iets eraan te doen. Praat minder en doe meer lijkt een kenmerk van hoger management, hoewel het uiteraard wel verschilt per persoon en per organisatie.

7. Neem intiatief.
Wacht niet op de beloning en ga dan pas aan de slag. Neem eerst initiatief, dan volgt de beloning vanzelf. Het kenmerk van alle bedrijven is verandering. Om met verandering om te gaan zijn er veel nieuwe ideeën en initiatieven nodig.

Wat kan beter in jouw organisatie? Welk nieuw idee kan bijdragen? Wat heeft men nog niet geprobeerd? Natuurlijk worden in sommige organisaties mensen puur bevorderd op basis van dienstjaren. Maar in de meeste organisaties worden mensen die nieuwe initiatieven ontplooien beloond wel beloond.

Probeer een gedeelte van je tijd vrij te maken voor het bedenken van nieuwe oplossingen en manieren om het bedrijf te verbeteren. Promotie komt sneller als je niet alleen je huidige werk goed regelt, maar ook extra werk verzet. Als je niet alleen de stapel papier op je bureau verwerkt, maar ook een nieuwe stapel naar je toetrekt.

8. Denk niet in uren, maar in resultaat.
De prijs voor promotie is vaak het inleveren van vrije uren. Mensen op een hoog niveau stoppen meestal niet om 17.00 uur. Uiteraard is het jouw keuze om te besluiten al dan niet over te werken.

Hoger management hoor je nooit over extra uren of overwerk. Mensen die op een lager niveau in de organisatie zitten, praten al snel over extra werk waar ze niet op zitten te wachten. Als je echt promotie wilt maken, zul je de uren moeten vergeten. Het gaat om het resultaat dat je bereikt. Kun je dat binnen kantoortijd behalen, des te beter. Heb je er meer uren voor nodig, dan zij het zo. Het resultaat telt.

9. Wees productief, niet alleen actief.
Naast de bovenstaande acht punten gaat het er natuurlijk ook om wat je doet in die uren die je werkt. Verdoe je tijd niet met bezigheden die weinig resultaat opleveren. Doe wat je kunt zo snel als je kunt. Uiteraard zonder jezelf op te branden of uit te putten.

Je kunt tien uren werken per dag, maar wat doe je in die uren? Wees niet alleen actief, maar zorg voor resultaat. Iemand die een resultaat levert in één dag werk, krijgt sneller promotie dan iemand die datzelfde resultaat levert in twee dagen.

10. Ontwikkel een visie.
Waar wil je naartoe groeien? Als je dat niet weet, zal het je ook niet lukken. Ontwikkel een persoonlijke visie: hoe je jezelf ziet in vijf of meer jaren. Wat is je groeipad? Wat heb je nodig? Wie kan je helpen? Carrière maken is een keuze, geen toeval.

Ontwikkel ook een visie voor je afdeling of bedrijf. Wat kan beter? Wat zijn de uitdagingen of mogelijkheden voor de komende jaren? Zonder visie geen promotie. Je visie hoeft niet briljant te zijn of groter te zijn dan de afdeling waar je werkt, maar je hebt wel een visie nodig. Hoe kan men anders beoordelen waar jij jezelf of je team naar toe wilt brengen?

Tot slot.
Bovenstaande suggesties zijn natuurlijk niet voor iedereen van toepassing. Ieder persoon en elk bedrijf is anders. Het zijn algemeenheden die vaak waar zijn, maar er zijn natuurlijk ook uitzonderingen.

Wat de suggesties gemeen hebben en wat elke promotie gemeen heeft, is dat je pas promotie maakt als je er klaar voor bent. Daarvoor moet je boven je huidige functie uitstijgen. Moet je als het ware ‘te groot’ worden voor je huidige baan. Als je bedrijf of branche slim is, dan zullen ze jou opmerken en je de gelegenheid geven de volgende stap in je carrière te zetten.

Is dat niet het geval en besluit je op zoek te gaan naar jouw ideale baan of wil je gewoon leuker werk, dan is de e-cursus ‘Vind je ideale baan’ iets voor jou! Of je nu in loondienst werkt of een eigen bedrijf wilt beginnen. Ontdek je passie en talenten. Zet twijfels om in kracht!
“Uiteindelijk heb ook ik de stap genomen en ik ben nu zo ontzettend blij dat ik dat gedaan heb! De cursus heeft mij geholpen te ontdekken wat ik wil. Door de juiste vragen ben ik in relatief korte tijd erachter gekomen wat mijn droombaan is. Ik kan het iedereen aanraden. Top!”

Ik hoor graag je ervaring of vraag over dit onderwerp 🙂

Op jouw succes!

Frank de Moei | Newstart.nl
Ik ben een professionele life-coach, gespecialiseerd in persoonlijke groei. Sinds 2008 heb ik meer dan 10.000 cursisten geholpen met het vinden van meer zelfvertrouwen, minder stress, betere relaties, leuker werk en meer geluk in hun leven. Gratis e-boek | Online Training | Online Coaching

5 antwoorden
  1. Henk van Veldeke
    Henk van Veldeke zegt:

    Beste Frank,
    Veel tips kunnen inderdaad helpen. Maar met punt 6 ben ik het niet eens. Ik ken genoeg collega’s die veel doen (productief) maar niet veel zeggen en door de directie daardoor niet worden gehoord. Ze maken geen schijn van kans op carriere. Op den duur gaat het er niet meer om wat je kan, maar wie je kent en niet wat je zegt, maar hoe je het zegt.

    Beantwoorden
    • Frank De Moei
      Frank De Moei zegt:

      Beste Henk,

      Mag best hoor, iedereen heeft weer andere ervaringen 🙂

      “Ik ken genoeg collega’s die veel doen (productief) maar niet veel zeggen en door de directie daardoor niet worden gehoord. Ze maken geen schijn van kans op carriere.”

      Het gaat er niet zozeer om hoeveel iemand zegt, maar meer om wat ze zeggen (of hoe ze het zeggen), vandaar de zin:
      “De persoon die heel veel praat en eigenlijk weinig wezenlijks zegt, wordt vaak niet serieus genomen. Terwijl de persoon die luistert, nadenkt en vervolgens met een helder en duidelijk punt komt, vaak als waardevol wordt beschouwd.

      Maar er zullen zeker genoeg mensen zijn die zowel veel doen als zinnige dingen zeggen en toch niet gehoord worden – en inderdaad, wie je kent is ook enorm belangrijk. Ook is de slimste mens niet per se degene die ook automatisch aan de top staat 🙂

      Vriendelijke groet,
      Frank

      Beantwoorden

Laat je reactie achter

Laat je reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.