Oefening in positief denken

Dit is een praktische oefening. Het is de meest direct manier om positief te denken. Als je deze oefening niet doet, blijf je negatief denken. Zolang je bezig blijft met wat je niet wilt, wat je niet leuk vindt of wat niet goed voelt, blijf je vastzitten. Dat kun je vanaf nu veranderen. Kies je voor de villawijk of voor de vuilnisbelt?

Meer gegevens over deze foto
Oefening in positief denken Oefening in positief denken

Waarom zou je positief willen denken?
Eigenlijk weet je het antwoord al, nietwaar? Negatief denken is een struikelblok voor geluk en succes. Het kost je veel energie en het levert je helemaal niets op. Word je er gelukkig van? Bereik je sneller je doel met negatief denken? Nee, natuurlijk niet.

Het geeft je alleen maar stress en zorgen. Die kun je missen als kiespijn. Voordat ik je een praktische oefening geef in positief denken, wil ik je eerst uitleggen waarom die oefening werkt. En waarom het moeilijk is te stoppen met negatief denken als je deze oefening niet doet.

Waarom kan ik niet stoppen met negatief denken?
Negatief denken veroorzaakt een emotionele lading. Je denkt aan iets dat je niet wilt en je voelt je slecht. Van dat gevoel wil je af. Hoe doe je dat? Meestal probeer je van dat gevoel af te komen door meer te denken. En dat is nu juist wat het probleem heeft veroorzaakt. Als je meer gaat denken, krijg je automatisch ook meer negatieve gedachten. En daar zit je nu juist niet op te wachten. De oplossing is dan ook anders te denken.

De villawijk of de vuilnisbelt?
Stel dat we allebei door een stad lopen. Rechts heb je een villawijk met prachtige huizen. Er zijn mooie parken, zwembaden en gezellige terrassen. Links van die villawijk ligt een vuilnisbelt vol met troep. Het stinkt en het is een zootje. Jij en ik lopen precies tussen die villawijk en die vuilnisbelt door.

Maar er is één belangrijk detail dat ik ben vergeten te vertellen. Het is aardedonker. We zien helemaal niets. Gelukkig hebben we allebei een zaklamp. Jij schijnt met de jouwe naar rechts en ik schijn met de mijne naar links. En al lopend wisselen we ervaringen uit. “Het is hier prachtig Frank”, zeg je. “Ik zie schitterende huizen, parken en terrassen.” “Ben je gek?”, antwoord ik. “Ik zie alleen maar troep en rommel. Wat een afschuwelijke omgeving!” Vreemd nietwaar? We lopen op precies dezelfde plek.

Je ziet waar je je aandacht op richt.
Wat zou je me aanraden? Langer met mijn zaklamp blijven schijnen? De verlichting een tandje hoger zetten? Positief proberen te denken? Nee toch? Je zou me aanraden mijn zaklamp te richten op de andere kant van de weg. En als ik dat zou doen, zou ik hetzelfde zien als jij. En ik zou me direct beter voelen.

Zo werkt het ook met positief denken: waar je je aandacht op richt, wordt sterker. Zolang je je aandacht blijft richten op iets negatiefs, blijf je negatief denken. Zolang je bezig blijft met wat je niet wilt, wat je niet leuk vindt of wat niet goed voelt, blijf je vastzitten in je stress en zorgen. Je aandacht werkt dus als een zaklamp; je ziet alleen waar je je aandacht op richt. De rest blijft in het donker, ook al is het nog zo mooi.

Oefening in positief denken.
Met de volgende oefening vergeten we die vuilnisbelt. Laat iemand anders er maar naar kijken. Wij zwaaien onze zaklamp naar de villawijk, de parken en de terrassen. Want die zijn veel interessanter. We voelen ons er veel meer thuis. Het geeft een veel beter gevoel.

Dus op het moment dat je negatief bent of voelt, kun je maar één ding doen dat direct helpt: je aandacht te richten op iets positiefs. Bijvoorbeeld:

  • Iets leuks dat je recentelijk heb meegemaakt.
  • Iets in de toekomst waar je je op verheugt.
  • Iets in je leven waar je blij mee bent.
  • Iemand die jij waardeert en die jou waardeert.
  • Een goede eigenschap van jezelf.
  • Iets waar je trots op bent.
  • Iets dat je energie geeft.
  • Iets waar je om moet lachen.

Het enige dat telt.
Richt er al je aandacht op. Luister naar die fijne muziek, bel iemand waar je om geeft, zet die lachfilm op, verheug je op het komende weekend, bekijk je oude vakantiefoto’s, ga een wandeling maken, bezoek de sportschool, organiseer een etentje. Het maakt niet uit wat je doet, zolang… je je aandacht maar richt op iets waar je van opknapt. Dat is het enige dat telt.

Het kan niet anders of je gaat je daardoor beter voelen. Als dat niet lukt, zit je nog te veel in je hoofd. Dan ben je nog steeds bezig met negatieve gedachten. Draai de zaklamp weer om. Richt je aandacht opnieuw op iets positiefs. Dit kost uiteraard oefening. Het is slechts één manier om positiever in het leven te staan. Maar er zijn nog veel meer manieren:

Word positiever in slechts 9 weken!
Negatief denken, stress en zorgen voorkomen dat je je goed voelt en geniet van je leven. Ze blokkeren je geluk en succes. Laat je stress los met deze online training en voel je weer ontspannen en positief! De training is gebaseerd op bewezen coaching technieken en is makkelijk via je e-mail te volgen. Word positiever snel en eenvoudig

Vond je dit een leuk artikel?
Klik dan op ‘Tweeten’ of ‘Vind ik leuk’
Je reactie is ook welkom. Alvast bedankt icon smile Oefening in positief denken

Op jouw succes,
Frank Photo 2012 07 03 v2 Oefening in positief denken
Frank de Moei – Professional Coach – Capedium
www.newstart.nl Begeleiding in Geluk en Succes
Gratis e-boek: ‘Hoe je krijgt wat je werkelijk wilt’ Klik hier

21 reacties op “Oefening in positief denken”

  1. Audrey zegt:

    Frank, wat een heerlijke vergelijking, het verhaal van de zaklamp. Voor mij zalig beeldend. Zo heb je er trouwens meer, toch neem ik zelden meer de moeite om dit (na ontvangst van een mailing van jou) terug te geven. Bij dezen; blijf vooral sturen. Je site gaat er steeds beter uit zien ook, leuk dat te volgen! Groeten, Audrey

  2. Bart zegt:

    Mooi artikel, ik ben vandaag bezig geweest binnen mijn coachgroep (MBO) met positief denken en de self-fulfilling prophecy. Ik zal het voorbeeld van de vuilnisstortplaats en de villawijk nog eens voor leggen.

  3. Frank zegt:

    Beste Audrey en Bart,

    Dank voor jullie reacties,
    altijd leuk om dit van collega-coaches te horen :)

    Vriendelijke groet,
    Frank

  4. Judith zegt:

    Beste Frank,

    wat een leuk artikel! Mooie vergelijking en makkelijk om te onthouden om de zaklamp in het dagelijks leven toe te passen.
    Bedankt weer.

    Groeten Judith

  5. John zegt:

    Hallo Frank,
    Mooi uitgelegd.
    Groetjes

  6. Thea zegt:

    Hoi Frank,
    wat een goede vergelijking! Spreekt me erg aan. ‘Alles wat aandacht krijgt groeit’, dat weten we maar met zo’n vergelijking krijg je er een beeld bij. Bedankt!

  7. Liesbeth zegt:

    Ja ik hoorde het al eerder “denk gewoon aan iets anders”maar hier worden heel mooie voorbeelden gegeven, hier kan ik wel iets mee, dank je wel

  8. Magda zegt:

    Dag Frank,

    Prachtige metafoor; dit werkt zeker positief. Ik wil het uitproberen.
    Dank.

  9. ilse zegt:

    beste frank,

    bedankt voor de goeie tips

  10. Floor zegt:

    dankjewel Frank, ik lees dit soort artikelen vaak vluchtig omdat het veel is en omdat je er soms een beetje mee overladen lijkt te worden. Maar telkens onthoud ik stukjes en ik word er altijd blij van! Immers… het meeste wist ik allang… en het klopt inderdaad; Het gaat erom wat je ermee doet!! Floor

  11. Joop zegt:

    Heel goed geformuleerd Frank , het is een goede methode om de zon te zien schijnen en jezelf de negatiefe benadering te leren omzetten naar meer plusjes bedankt voor de tip

  12. Frank zegt:

    Leuke reacties :)
    Bedankt allemaal!

  13. mostafa zegt:

    echt wijze woorden die doen nadenken en klopt volledig
    bij dank groetjes

  14. Gina zegt:

    Mooi uiteengezet en het klopt helemaal. Ik ben vorige week begonnen met de e-cursus nooit meer stress en zorgen. Precies wat ik nodig had. Ik ben net gaan samenwonen met mijn vriend en had afgelopen weekend een Sinterklaasfeest georganiseerd voor iedereen die geholpen heeft ons nieuwe huis op te knappen. 16 gedichtjes maken, eten drinken en een gezellige sfeer verzorgen zou voorheen voor heel veel stress en paniek hebben gezorgd. Nu heb ik alleen maar genoten en heel veel plezier gehad. En ik had een heel trots gevoel dat ik er zoveel energie in had gestoken. Het is een onvergetelijk feest geweest. Die cursus kwam net op tijd! :-)

  15. Frank zegt:

    Beste Gina,

    Heel leuk te horen dat de cursus goed bevalt en dat je van Sinterklaas stress naar een Sinterklaas feest bent gegaan :)
    Veel plezier met de overige lessen!

    Vriendelijke groet,
    Frank

  16. caroline zegt:

    mooi voorbeeld,en ja t werkt echt,maar ik heb een vraag over hoe om te gaan met iemand die altijd negatief is,en dat is nl een heel belangrijk persoon in mijn leven,mijn moeder is zo verbitterd en negatief de laatste jaren,en alles wat ik zeg valt verkeerd en ik moet echt op mijn tenen lopen als ik bij dr ben,ze zuigt me leeg en eigenlijk wil ik er niet meer heen,maar verset me er tegen,en doe het voor mijn vader,die heel ziek is en het ook heel moeilijk heeft met mijn moeder,maar niemand,zelfs mijn broer en zussen durven niks tegen haar te zeggen om geen ruzie met dr te krijgen,ik heb dat wel gedaan vorige week,met als gevolg dat ze huilend weg liep,en ik ben kwaad weg gegaan,en heb nu weinig trek om er nog heen te gaan,maar ik heb mijn vader ook nog en hou zielsveel van hem,ook van mijn moeder,maar niet om haar fratsen en negativiteit. ik spreek haar er telkens op aan,met als gevolg huilbuien,en weg lopen,ik weet het niet meer zo langzamerhand,wel dat ik hier absoluut geen trek meer in heb,ze zuigt me leeg en bezorgt me ook negativiteit. hoe ga ik hier mee om,en hoe door breek ik dit,het liefst wil ik haar alles vertellen wat me dwars zit,maar ik weet dat als ik weg ga,mijn vader de dupe wordt en dat hij alles over zich heen krijgt,ze weigerd hulp van instanties ze noemt iedereen klootzakken en trutten,al met al alles deugt niet,pffffffff wat een negativiteit he? mvg een verdrietige dochter die haar moeder al een hel poos mist! Caroline

  17. Frank zegt:

    Beste Caroline,

    De ruimte hier is te kort voor een uitgebreide reactie.

    Lees deze artikelen eens door voor meer inzicht:

    http://www.newstart.nl/blog/wanneer-moet-je-afstand-nemen-in-je-relaties/

    http://www.newstart.nl/blog/omgaan-met-negatieve-mensen-in-3-stappen/

    Met vriendelijke groet,
    Frank

  18. Sabine zegt:

    Mooi voorbeeld; die oefening met die zaklamp. Trouwens ben echt blij jou website te hebben gevonden…..

    Doe zo verder Frank!!!

    Sabine

  19. Peter zegt:

    Inderdaad, chronische negativiteit is niet goed. Realisme mag men echter niet verwarren met negatief zijn en dat word nog wel eens verward.
    Positief denken is goed, als je zelf ook maar realistisch blijft.
    Mijn vader is vaak negatief en ziet alleen maar de “kan niet, bestaat niet” kant. En ik weet dat het wel kan omdát het kan of omdat iets wel meevalt.
    Bang zijn voor het nieuwe en te weinig kennis in huis zorgt vaak voor afstoting van bepaalde situaties, wat weer negativiteit veroorzaakt.
    Weten wat het nieuwe brengt en genoeg kennis hebben of vergaren zal realistisch een beeld vormen dat weer kan beoordelen of iets werkelijk positief of negatief is.
    Ik denk dat ik er wel een boek over kan schrijven want elk moment in het leven heeft te maken met iets positief of iets negatief beoordelen. Ook al zijn de vooruitzichten positief genomen, en iets word toch negatief als resultaat, mag je realistisch zijn over het eindresultaat. En zelfs het eindresultaat kan nog verdeeld worden in een deel wat wel positief gezien kan worden en een deel negatief.
    Ik denk dat hier een balans in moet zijn. Teveel positiviteit of teveel negativiteit is niet goed. Zo word je ook ongeloofwaardig.

  20. Peter zegt:

    Voor wat betreft die “iemand die altijd negatief is” zou ik zeggen, probeer argumenten uit de weg te gaan met die persoon. Iets anders helpt niet. Ze zullen altijd gelijk willen hebben. Wees de slimste, anders word je er gek van.
    Ik weet het; voor je het weet heb je wéér een discussie en is het wéér gebeurd. Beetje bij beetje weet je wanneer je wat moet zeggen of niet. Geef kort een eigen mening en ga niet in discussie met de persoon als je denkt dat deze zijn/haar gedrag weer vertoond. Of loop weg. Het helpt bij mij met mijn vader. Kort antwoorden en weglopen, in een andere ruimte gaan zitten (moet natuurlijk/logisch ogen, niet gestressed weggaan). Iets gaan lezen en niks meer zeggen, of verdiepen in de tv. Kort antwoorden en zwijgen.

  21. Anna zegt:

    Mooi artikel, ik hoop dat voor sommige mensen helpt. Jij moet wel voor open staan.

    “Positief denken is wanneer jij van de trap valt en je denkt wow wat snel afgedaald”

Wat vind jij? Reageer op dit artikel: