Hoe je stopt met fantaseren en de werkelijkheid accepteert

Fantaseren is leuk. Ik denk dat volwassenen bijna net zoveel fantaseren als kinderen. Hoe zou het zijn om die ideale baan te vinden? Om nu in een warm land te zijn? Om de lotto te winnen? Allemaal leuke fantasieën die je energie geven en je vrolijk maken.

Toch kan een fantasie ook frustreren op het moment dat het je niet lukt deze los te laten en de werkelijkheid waar je het mee vergelijkt continue tegenvalt. Dan valt het leven dat je leidt (of de situatie waar je je in bevindt) chronisch tegen en ben je aan het vechten tegen de realiteit. En een gevecht tegen de realiteit verlies je, altijd.

Laten we eens kijken naar een aantal fantasieën die velen van ons hebben en ons afvragen of we daar echt gelukkiger van worden:

Meer gegevens over deze foto
Hoe je stopt met fantaseren en de werkelijkheid accepteert 300x215 Hoe je stopt met fantaseren en de werkelijkheid accepteert

Fantasie nummer 1: Jezelf

Gedachte:
Ik zou willen dat ik slimmer, extroverter, minder lui, jonger, knapper, populairder of communicatiever was.
Ik wilde dat ik meer diploma’s had, meer vaardigheden of een beter cv.

Kerngedachte:
Ik zou willen dat ik anders was dan dat ik ben.

De realiteit:
De realiteit is dat je bent wie je bent. Je bent niet de slimste, noch de domste. Niet de jongste, noch de oudste. Niet de beste, noch de ergste. We vergelijken onszelf vaak met een ideaalbeeld dat niets te maken heeft met de realiteit. Natuurlijk kunnen we nog slimmer of actiever zijn, maar wat is er mis met wie we in werkelijkheid zijn?
Zoals je bent, ben je prima. Misschien zul je nooit de Nobelprijs winnen of een wereldschokkende uitvinding doen, maar dat geeft niet. Op je eigen, unieke manier ben je waardevol, ook voor de mensen om je heen.

De keuze:
Accepteer jezelf zoals je bent. Met al je fouten en minder goede eigenschappen ben je nog steeds de moeite waard. Stel niet te hoge eisen aan jezelf. Hiermee voorkom je verwachtingen die bijna niemand (en jij dus ook niet) kan waarmaken. Vergelijk jezelf niet met anderen. Zij zijn uniek en jij ook.

Fantasie nummer 2: Het verleden.

Gedachte:
Ik zou willen dat ik vroeger andere beslissingen had gemaakt. Ik wilde dat ik terug kon gaan naar het verleden. Had ik maar ooit dit gedaan. Had ik maar nooit dat gedaan.

Kerngedachte:
Als het verleden anders was geweest, was ik nu gelukkiger.

De realiteit:
Het verleden is afgesloten. Er is niets wat je nu kunt doen om het terug te halen. Soms is dat jammer, maar het is wel de waarheid. Als je te veel blijft hangen in het verleden, staat het je toekomst in de weg. Misschien kan deze gedachte een troost zijn: ‘Met de kennis die je had en de persoon die je was, heb je toen de beste beslissing genomen.’ Nu zou je het waarschijnlijk anders hebben gedaan, maar wie niet? Vergeef jezelf voor je fouten, sluit het af en maak een nieuwe start.

De keuze:
Kies ervoor om vrede te hebben met het verleden. Je hebt je best gedaan. Je kunt er nu niets meer aan veranderen. Waarom zou je vechten tegen iets wat niet meer terugkomt? Als je vecht tegen het verleden, vecht je tegen je eigen gedachten. Probeer de les die je van het verleden hebt geleerd te gebruiken voor betere keuzes in de toekomst.

Fantasie nummer 3: Anderen.

Gedachte:
Ik zou willen dat hij of zij dat niet deed. Dat ze meer rekening hielden met mij. Ik begrijp niet waarom ze dat doen. Waren ze maar anders!

Kerngedachte:
Als ze doen wat ik wil dan komt alles goed.

De realiteit:
De realiteit is dat anderen zijn zoals ze zijn en we er heel weinig aan kunnen doen om dat te veranderen. Dat is ook jammer, want we zouden bijna allemaal willen dat sommige mensen zich anders gedroegen. Deze fantasie is dubbel frustrerend: je frustreert anderen met een verwachting waar zij het niet mee eens zijn. En je frustreert jezelf dat het je niet lukt om ze te veranderen.

De keuze:
Verbeter je relaties met iedereen. Kies ervoor om anderen te accepteren zoals ze zijn. Gun jezelf de energie die het geeft als je ophoudt anderen te willen veranderen. Het lukt je nooit totale controle te krijgen. Je wilt toch ook niet dat anderen jou veranderen? Als ze niet willen doen wat jij wilt en je daar echt niet mee kan leven, neem dan afstand.

Fantasie nummer 4: Je situatie.

Gedachte:
Ik zou willen dat ik ergens anders was. Dat ik niet in deze situatie zat. Dat ik een leukere baan, leukere partner of een ander huis had.

Kerngedachte:
Als ik niet in deze situatie zat, was ik gelukkiger.

De realiteit:
Helaas, je zit in deze situatie. En geen enkele fantasie gaat dat veranderen. Maar frustratie is goed! Frustratie zorgt ervoor dat je dingen in beweging gaat zetten. En dat gaat je situatie verbeteren. Fantaseren over hoe het zou kunnen zijn gaat je niet helpen. Alleen actie is het verschil tussen droom en werkelijkheid.

De keuze:
Kies ervoor om je leven te veranderen! Maak vandaag een begin en zet de eerste positieve stap. Als je er niets aan kunt of wilt doen, zul je de huidige situatie moeten accepteren. Maar geef niet te snel op! Je kunt veel meer dan je denkt en veel kleine stappen overbruggen een enorme afstand. Zelfs de Egyptische piramides zijn steen voor steen gebouwd.

Wat vechten tegen de realiteit je kost.
Wensen dat de realiteit anders is, kost je heel veel energie. Je breekt je hoofd over wat je anders wilt en bent teleurgesteld dat het niet zo is. ‘Was het maar anders…’
Je kunt de realiteit niet veranderen: jij bent zoals je bent, anderen zijn zoals ze zijn en het verleden komt niet meer terug.

Dus vechten tegen de realiteit is een scenario voor frustratie. Het is veel slimmer om te begrijpen dat het nu eenmaal de werkelijkheid is en het los te laten.

Dat wil niet zeggen dat je alles klakkeloos moet accepteren en geen actie kunt ondernemen:
Je kunt jezelf blijven ontwikkelen. Je kunt nu betere keuzes voor de toekomst maken. Je kunt anderen je mening geven over hun gedrag. Dat zijn de keuzes die je heb.

De koe in het weiland.
Sel je voor dat er een koe in een weiland staat. En dat een koe de volgende menselijke gedachten zou hebben:

‘Ik zou willen dat ik een paard was, dan kon ik harder rennen. Oh, was ik maar een paard!’
‘Ik zou willen dat ik vorige week wat gras opzij had gelegd, dan hoefde ik vandaag niet te grazen. Waarom heb ik dat niet gedaan? Stom, stom, stom!’
‘Ik zou willen dat die andere koeien wat minder smakten. Ik word er gek van!’

Oké, misschien een raar voorbeeld, maar zo wordt het wel duidelijker waarom deze gedachten frustreren. Als we om deze voorbeelden lachen, waarom lachen we dan niet om onszelf?

Gun jezelf de vrijheid om de realiteit te accepteren. Maak de keuzes waar jij je goed bij voelt en je zult merken dat het je oplucht en ruimte creëert in je leven.

Vind je dit een leuk artikel?
Klik dan op ‘Tweeten’ of ‘Vind ik leuk’
Je reactie is ook welkom. Alvast bedankt icon smile Hoe je stopt met fantaseren en de werkelijkheid accepteert

Op jouw succes,
Frank Photo 2012 07 03 v2 Hoe je stopt met fantaseren en de werkelijkheid accepteert
Frank de Moei – Professional Coach – Capedium
www.newstart.nl Begeleiding in Geluk en Succes
Gratis e-boek: ‘Hoe je krijgt wat je werkelijk wilt’ Klik hier

15 reacties op “Hoe je stopt met fantaseren en de werkelijkheid accepteert”

  1. Willy zegt:

    Beste Frank ‘n vraagje,

    Ik heb de laatste tijd veel last van mijn verlegenheid
    Dat komt ik heb verleden jaar ‘n tromboze gehad in mijn hoofd,
    daardoor ben ik bija al mijn zelfvertrouwen kwijt geraakt.
    Kom ik bij Familie of vrienden ik sta perplex in alles,
    ik sla gewoon dicht & kan niet werkelijk mijn zegje met anderen meer doen.Ik zou graag weer wat meer zelfvertrouwen krijgen maar hoe? Graag ‘n mailke terug a.u.b.
    Dank & Groetjes Willy.

  2. Frank zegt:

    Beste Willy,

    Bedankt voor je reactie.

    Je vroeg hoe je meer zelfvertrouwen kon krijgen.
    Er zijn twee mogelijkheden die je kunnen helpen:

    1. De e-cursus Blijvend Zelfvertrouwen omdat deze ingaat op geloof in jezelf en je het terugvinden van je eigenwaarde.

    2. Persoonlijke coaching (kan ook per telefoon) omdat dit persoonlijke begeleiding is en daardoor makkelijk en sneller tot de kern komt, rekening houdend met jouw persoonlijkheid.

    Wat je ook kiest, ik kan je adviseren niet te wachten en nu actie te ondernemen.

    Heel veel succes en met vriendelijke groet,
    Frank

  3. Nataschja zegt:

    Beste Frank een vraagje,
    Mijn vriend accepteer me niet zoals ik ben wie ik ben en hij irriteer aan me. Ik word hier onzeker van. Hoe kan ik hier mee omgaan? of moet ik een beslissing nemen?

    Graag ook een mail terug!
    Gr Natascja.

  4. Frank zegt:

    Beste Nataschja,

    Er zijn veel dingen belangrijk is jouw situatie. Wat is er precies aan de hand? Is zijn irritatie begrijpelijk of niet? Heeft hij onrealistische verwachtingen? Vind hij dat je perfect moet zijn?

    Uiteindelijk zul je moeten kiezen:
    – Hem proberen te overtuigen dat hij (zijn verwachting) moet veranderen
    – Besluiten je niet meer onzeker te voelen wat hij ook vindt
    – Hem duidelijk maken dat je hier niet van gediend bent
    – Afstand of afscheid nemen.

    Die keuze kan ik niet voor je maken en ik kan je er hier (in deze reactie) ook niet in begeleiden.
    Mocht je deze situatie willen oplossen, dan kun je altijd contact opnemen voor persoonlijke coaching.

    Succes en met vriendelijke groet,
    Frank

  5. Erik Boere zegt:

    Wat ik zelf voornamelijk interessant vind is het koe-voorbeeld. Mensen kunnen zelf een oordeel vormen over de situatie waarin ze zich bevinden en daar een label aan geven. Juist door de fantasieeën en de frustraties worden ze gemotiveerd tot actie. Als je geen prikkel krijgt kom je misschien helemaal je bed niet uit als mens.

    Het irritante is echter dat je als mens op een gegeven moment een controle illusie kan ontwikkelen. Daar heb ik mijn hele leven als last van en het blijft worstelen.

    In reactie op het artikel bijvoorbeeld de eerste dingen die me in mijn hoofd schieten:

    Jezelf:

    – Je kunt jezelf wel veranderen als je wilt: Opleidingen volgen, zelfonderzoek doen, er in ieder geval voor zorgen dat je hele potentie eruit komt. Je hoeft je dus niet neer te leggen bij het nu. Het nadeel is wel dat er altijd een onvrede blijft. “ik ben nog niet perfect, maar als ik nog ff…. doe dan…”

    Het verleden:

    – Scenario’s uit het verleden die misgingen kun je mooi als les gebruiken om ze in nieuwe vergelijkbare situaties anders te doen. Als het resultaat dan beter is, dan heb je toch een vorm van genoegdoening/ afsluiting. In het motto: “Zie je wel, nu heb ik het zo en zo gedaan, en dat is goed gegaan, dus zo had ik het toen moeten doen”.

    Je situatie:

    Deze is eigenlijk best makkelijk te beïnvloeden:

    Je kunt ALTIJD besluiten een andere baan te zoeken
    Je kunt ALTIJD gaan zoeken naar een ander huis.
    In principe kun je je partner en eventueel kinderen achterlaten om te gaan hiken op de mount everest (zij het wat egocentrisch allemaal).

    Maar als er 1 ding is wat te veranderen is, is het je situatie.
    Oftewel motto: Behoudens ziekte en dood is alles te veranderen.

    Ik weet niet of iemand hier iets mee kan, maar ik denk ik gooi wat bespiegelingen van mezelf er tegenaan, van hoe ik mijn leven heb geleefd. Een ding is inderdaad wel zo: Als je nooit accepteert, hou je ALTIJD alle opties open, en hou je altijd een sluimerende onvrede.
    Wat het mij altijd heeft opgelevert is dat ik altijd het idee heb dat het beste nog kan komen.

    Anderen:

    Zorg ervoor dat je jezelf zoveel mogelijk omringt met mensen waar je raakvlakken mee hebt. Hou contact met anderen (collega’s bijvoorbeeld) laag. Niet te veel verwachten, raak je ook niet teleurgesteld. Nadeel: Je gaat veel op je eigen kompas varen: “Ik doe het wel allemaal zelf, want van…. hoef ik niks te verwachten.”

  6. Frank zegt:

    Beste Erik,

    Bedankt voor je uitgebreide reactie.
    Ik ben het helemaal met je eens dat je jezelf kunt veranderen, als je dat wilt. En ook dat je kunt leren van de ervaringen van het verleden.

    Wel is er een mooie balans tussen (zelf)ontwikkeling en acceptatie. In dit artikel heb ik wat meer de nadruk gelegd op acceptatie. Want zelfontwikkeling zonder zelfacceptatie zorgt voor onvrede, zoals je terecht aangeeft.

    Dank voor je aanvullingen!

    Met vriendelijke groet,
    Frank

  7. Nadine zegt:

    Beste Frank,

    Ik heb een vraagje voor mijn moeder…
    Mijn moeder is een heel zacht persoon die moeite heeft met dingen terug zeggen. Als iemand een vervelend opmerking maakt klapt zij dicht en is helemaal stil, ook als het een heel jong iemand is.
    Als ze naar huis komt dan blijft ze de hele tijd tegen zichzelf praten “dit en dat had ik kunnen zeggen” zij kan dus niet direct een antwoord geven en pas achteraf gaat ze van alles bedenken!!

    Heeft u tips voor haar om dit te verbeteren???

    Alvast bedankt.

  8. Frank zegt:

    Beste Nadine,

    Ik heb drie tips:

    1. De beste tip: Neem contact op voor persoonlijke coaching.
    2. De een na beste tip: Volg de cursus Blijvend Zelfvertrouwen.
    3. Als laatste: Het artikel Ik kan niet tegen kritiek!

    Veel succes en vriendelijke groet,
    Frank

  9. Babs zegt:

    Beste, ik heb 2 vraagjes :

    Kan ik mijn mening geven over het gedrag van anderen (zelf actie ondernemen=goed), zonder ‘kritiek’ te geven?? Of is het de keuze van de ander om het als kritiek op te nemen en vervolgens in de verdediging te gaan??

    Ik heb een vriendin gehad die erg veel contact wilde en eerst erg vriendelijk en attent was, maar na een tijd vlakaf dingen zei zonder rekening te houden met mijn gevoelens; blijkt dat ze het syndroom van asperger heeft; Ik wil haar hiervoor niet afwijzen, maar ben ook niet ‘jezus’, die alles zomaar kan/wil pikken… (ze heeft hierdoor zeer beperkt empathie en ontkent haar ‘grofheid’)
    Hebt u hiervoor enige suggesties?? (voorlopig hou ik haar op afstand omdat mijn irritatie-niveau immens hoog geworden was)

  10. Frank zegt:

    Beste Babs,

    Ik denk dat jouw besluit om afstand te houden goed is. Ga ervan uit dat anderen niet zo snel veranderen (zeker niet in jouw voorbeeld.).

    Natuurlijk kun je kritiek geven als je vindt dat deze terecht is.
    De ‘Sandwich-techniek’ wekt het beste (althans voor de gemiddelde mens):
    Begin met een compliment, daarna je kritiek en daarna weer een compliment. Zo verpak je de ‘kritiek’ en is het makkelijker voor anderen dit te accepteren. Het is altijd de keuze van een ander hoe deze daarmee omgaat, net zoals het altijd jouw keuze is om eerlijk te vertellen hoe je over iets denkt.

    Veel succes en vriendelijke groet,
    Frank

  11. Immanuelle zegt:

    Nou mijn fantasie gaat nog veel verder ik kom er zelf ook niet in voor
    Het zijn leuke en minder leuke situaties waar ik over fantaseer
    dat ik bevoorbeeld heel slim ben en over al kan werken waar ik wil en heel lenig ben
    Of just de ding wat er gebeurt in de land wat behoorlijk erg is.
    Ik fantaseer al 9 jaar maar het moet nu echt stoppen denk ik maar weet niet hoe en of ik het wil?
    Help wat is nu verstandig om te doen

    Dank u alvast voor uw reactie
    Met vriendelijke groeten Amy (17)

  12. Frank zegt:

    Beste Amy,

    Fantaseren is prima, zolang je je er goed bij voelt ;)

    Als je merkt dat dit niet het geval is, kun je altijd contact opnemen
    voor een persoonlijk gesprek.

    Met vriendelijke groet,
    Frank

  13. sandra zegt:

    Echt hier kom ik mee verder!super!

Wat vind jij? Reageer op dit artikel: